Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Bezpieczne życzenia świąteczne i ostatnie zakupy online: Przewodnik Fundacji BezpieczniejwSieci.org
Fundacja BezpieczniejwSieci.org
Ostatni tydzień przed świętami to wzmożony ruch w sieci: w Internet zamawiamy ostatnie prezenty świąteczne, wysyłamy i otrzymujemy elektroniczne kartki z życzeniami, kontaktujemy się z rodziną i przyjaciółmi przez serwisy społecznościowe i komunikatory. Pośpiech i wzmożonych ruch chętnie wykorzystują cyberprzestępcy. Dlatego fundacja BezpieczniejwSieci.org przygotowała przewodnik bezpiecznego korzystania z Internetu w okresie świątecznym.
1. Zakupy online na ostatnią chwilę:
- Uważaj na superpromocje. W przedświątecznym pośpiechu jesteśmy bardziej podatni na „cudowne” okazje. Nie odpowiadaj na e-maile od sklepów w których nie dokonywałeś zakupów/transakcji, zwłaszcza jeśli oferują superpromocję, ale konieczne jest kliknięcie w „specjalny” link.
- Sprawdź termin dostawy. Cena za prezent świąteczny może okazać się zbyt wysoka, jeśli wybrany i zakupiony przez nas prezent nie dotrze na czas pod wigilijną choinkę lub nie zostanie dostarczony w ogóle.
- Tylko autentyczne sklepy. Jeśli nazwa e-sklepu nie brzmi znajomo, nim dokonasz zakupu, poszukaj informacji i opinii na jego temat. Jeśli tych opinii nie ma, zachowaj ostrożność. Nie musi to oznaczać, że masz do czynienia z próbą oszustwa. By się jednak upewnić, znajdź adres sklepu, i zadzwoń np. do działu obsługi klienta, by przekonać się czy faktycznie działa.
- Zanim zapłacisz – sprawdź. Jeśli dokonałeś/aś wyboru i chcesz zapłacić za towar, to nim wprowadzisz dane potrzebne do dokonania płatności upewnij się, że są one odpowiednio chronione. Sprawdź, czy w pasku adresu przeglądarki internetowej znajduje się symbol kłódki. Sygnalizuje on, że wprowadzane właśnie poufne dane są chronione certyfikatem HTTPS. Od tych liter powinien rozpoczynać się adres sklepu, który widzisz w przeglądarce, Pamiętaj: nie daj się zmylić symbolom kłódki umieszczonym na samej stronie internetowej. Mogą sugerować, że fałszerzom zależy na uśpieniu naszej czujności i odwróceniu uwagi od paska adresu. To jedyne miejsce, gdzie powinieneś zobaczyć symbol kłódki.
2. Elektroniczne kartki świąteczne i życzenia:
- Nie otwieraj e-kartek z nieznanych źródeł oraz nie klikaj w linki do kartek umieszczonych na nieznanych ci serwisach internetowych o podejrzanie brzmiących nazwach lub o niestandardowych adresach.
- Nie instaluj dodatków i oprogramowania, które jest konieczne do obejrzenia zawartości e-kartki, może być bowiem złośliwe.
- Uważaj na e-kartki z błędami: od nieznanej firmy, z błędnie zapisanym imieniem i nazwiskiem, oraz zaadresowanych bardzo ogólnie np. „Szanowny Kliencie”. To prawdopodobnie wygenerowany automatycznie spam.
- Uważaj na e-kartki pochodzące ze stron o niestandardowym adresie, np. ‘www.http:/’ zamiast ‘http://www’.
- Upewnij się, że w twoim programie pocztowym masz włączony filtr antyspamowy.
- Uważaj na próby wyłudzeń finansowych. Cyberprzestępca może podszyć się pod organizację proszącą o „świąteczną cegiełkę wsparcia”.
3. Świąteczne rozmowy przez Skype i komunikatory:
- Używaj mocnych haseł. Jeśli zakładasz konto na Skype czy innej platformie umożliwiającej rozmowy przez Internet, zabezpiecz je hasłem zawiera minimum osiem znaków, albo najlepiej 12 znaków.
- Upewnij się co do tożsamości rozmówcy. Potwierdź, że masz do czynienia z osobą, za którą podaje się Twój rozmówca. Jeśli używasz Skype, zwracaj uwagę na to od kogo akceptujesz połączenia. Jeżeli nie chcesz narażać się na przypadkowe połączenia z nieznajomymi, użyj ustawień konta, do zastrzeżenia połączeń od osób nieznanych i spoza listy kontaktów.
- Jeśli spotkasz się z próbą wyłudzenia danych potrzebnych do dokonania płatności, lub spotkasz się z inną formą wywierania nacisku przez nieznana osobę – zgłoś to administratorom serwisu.
4. Kieszonkowcy w galeriach handlowych a kłopoty w sieci:
- Zabezpiecz dostęp do smartfona hasłem, które trzeba podać przy każdym odblokowaniu ekranu. Tłok w galeriach handlowych to okazja dla kieszonkowców. W przypadku utraty telefonu narażasz się bowiem na utratę wrażliwych danych: listy kontaktów, zdjęć, haseł, danych z profilu społecznościowego, plików czy dostępu do e-maila. Szczególnie dotyczy to użytkowników internetowych usług Google i telefonów z systemem Android, który w jednym miejscu spina dostęp do kilkunastu usług internetowych.
- Nie przechowuj w smartfonie loginów i haseł do bankowości internetowej. Wyjątkiem są wyspecjalizowane, płatne i mało popularne usługi do przechowywania haseł, takie jak LastPass czy 1Password.
5. Płatności przez internet:
- Do banku nie loguj się odruchowo. Zwracaj uwagę na wszelkie zmiany w wyglądzie strony internetowej twojego banku. Jak podała niedawno firma Sophos, producent oprogramowania antywirusowego, ok. 80 proc. aktów cyberprzestępczości w 2012 r. opierało się na przekierowaniach, czyli podmienieniu legalnej strony internetowej przez przypominającą ją fałszywkę, przekierowującą do miejsca wyłudzania danych.
- Nie wierz w nagłą zamianę zasad np. płatności. Pod żadnym pozorem nie ufaj np. e-mailom które sugerują, abyś przelał kwotę za towar na inne konto (np. tymczasowe), niż to podane na oficjalnej stronie sklepu. Możesz mieć do czynienia z wiadomością phishingową, która ma na celu przechwycenie twoich haseł do banku lub po prostu wyłudzenie pieniędzy. Staraj się używać znanych Ci i sprawdzonych sposobów płatności, takich jak przelewy z karty kredytowej czy system płatności PayPal.
- Pamiętaj o wylogowaniu się z konta po dokonaniu płatności.
Źródło: Fundacja BezpieczniejwSieci.org
Ten tekst został nadesłany do portalu. Redakcja ngo.pl nie jest jego autorem.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.