Pewność, że wiemy co dla innych jest najlepsze, to najgorsze co może się przytrafić planowanemu projektowi organizacji pozarządowej. Dobre pomysły, chęć pomocy nie gwarantują, że projekt będzie pożyteczny. Składowych projektu, gwarantujących sukces jest bowiem o wiele więcej.
Celem projektów organizacji pozarządowych jest wprowadzanie
pozytywnych zmian społecznych, dlatego też w celach głównych
projektów organizacji, najczęściej znajdują się sformułowania typu:
„poprawienie, rozwinięcie, wzmocnienie, aktywizacja”. Podstawowe
pytania jakie zadają sobie pracownicy trzeciego sektora brzmią: co
zmieni się w sytuacji naszych odbiorców?, co zmieni się w
środowisku, w którym chcemy zrealizować przedsięwzięcie? Aby
odpowiedzieć na te pytania, dogłębnie poznają dane środowisko
lokalne i jego zwyczaje, by przypadkiem nie uszczęśliwiać na siłę.
Barometr społeczny
W szale pomysłów i samozachwytu w związku z wymyśloną ideą
projektu, można zapomnieć o przeprowadzeniu pomiaru, mającego
zobrazować jak ci, których projekt dotyczy, odnoszą się do pomysłu.
Diagnozowanie potrzeb nie może być oderwane od realiów danych
środowisk. Dlatego organizacje pozarządowe docierają do oczekiwań i
obaw odbiorców poprzez ankiety czy dogłębne wywiady. Społeczność
lokalna może nie być gotowa do planowanych zmian. Przed
przystąpieniem do realizacji projektu pracownicy NGO przygotowują
odbiorców na przemiany jakie nastąpią, poprzez ich zakomunikowanie.
Komunikowanie zmian
Aby zmiany nie wzbudzały oburzenia, komunikat zapowiadający je ma
najczęściej formę konsultacji, gdyż członkowie społeczności
lokalnej powinni mieć wpływ na to co dzieje się w ich środowisku.
Pracownicy trzeciego sektora mówią zatem tzw. językiem korzyści.
Podając przyczyny zmian, analizując korzyści z ich wprowadzenia,
ukazując awaryjne rozwiązania projektu, rozwiewają wątpliwości
odbiorców. Następnie przekonują i negocjują ze społecznością
lokalną, dając im możliwość naniesienia poprawek w projekcie i tym
samym zachęcają do zaangażowania się w realizację projektu.
Partnerstwo lokalne
Projekt jest pozytywnie przyjęty przez odbiorców, wtedy gdy
organizacja trzeciego sektora zawiązała lokalne partnerstwo. Mając
sojuszników wśród społeczności lokalnej łatwiej jest organizacji
zarządzać zmianą społeczną. Pracownicy NGO, działają w ten sposób,
by zjednać sobie jak największą ilość zwolenników. Najpierw
określają kto jest sojusznikiem, a kto oponentem zaplanowanych
działań. Następnie zachęcają do aktywnego udziału w realizacji
planu, udzielają informacji zwrotnej, wspierają i dają szansę na
zmianę zdania. To wszystko sprawia, że między organizacją
pozarządową a lokalnością społeczną zawiązuje się współpraca,
będąca gwarancją sukcesu.
Reasumując: od aspiracji organizacji pozarządowych zawsze
ważniejszy jest dla nich odbiorca i jego stosunek do projektu.
Źródło: inf. własna www.slask.ngo.pl