Kampanię „Pływam bez Promili” w tym roku rozpoczęliśmy w formie webinarium. Na temat bezpieczeństwa nad wodą opowiedzieli podkom. Kinga Czerwińska - rzecznik prasowa Policji Rzecznej w Warszawie oraz Jakub Friedenberger - ratownik wodny Lifeguard Gdynia. Spotkanie poprowadziła organizatorka kampanii, Elżbieta Kwiecińska-Prysłopska. Widzowie otrzymali podczas spotkania ogromną dawkę wiedzy na temat bezpiecznych wakacji oraz udzielania
Według doniesień Światowej Organizacji Zdrowia utonięcie to jedna z 10 najczęstszych przyczyn śmierci wśród dzieci i młodzieży w każdym regionie świata. Najnowsze dane WHO mówią o aż 372 000 utonięć rocznie na całym świecie. Polskie dane na ten temat potwierdzają smutne statystyki. W 2020 roku, innym niż poprzednie, bo pandemicznym, z powodu utonięcia zginęło aż 460 osób, z czego 89% stanowili mężczyźni. Niemal połowa osób, które zginęły (223) miało powyżej 50 lat. Drugą grupę stanowią ofiary w wieku 31-50 lat (143). Najwięcej utonięć miało miejsce nad rzekami (118), jeziorami (111) i stawami (84). Część Polaków w obawie przed zakażeniem koronawirusem, wybrała na lato 2020 kąpieliska niestrzeżone, gdzie doszło do 64 utonięć.
W tym roku odnotowano już ponad 120 utonięć, a to dopiero początek sezonu.
– Właśnie dlatego kampania „Pływam bez Promili” jest tak ważna. W Polsce co roku odnotowujemy bardzo dużo utonięć po spożyciu alkoholu. Osoby nietrzeźwe i pod wpływem środków odurzających stanowiły w 2020 roku 25% wszystkich utonięć. Jednakże ubiegły rok był bardzo specyficzny przez pandemię i nie odnotowaliśmy, aż tak dużo przypadków utonięć ogólnie. Liczymy że ta tendencja będzie się utrzymywać. Jednakże dalej to wszystko zależy od nas i naszego rozsądku – mówi podkom. Kinga Czerwińska - rzecznik prasowa Policji Rzecznej w Warszawie.
W celu edukowania Polaków w temacie bezpieczeństwa nad wodą powstała kampania “Pływam bez Promili”. W tym roku startuje ona po raz 15., lecz w związku z pandemią wydarzenie otwierające odbyło się 24 czerwca w formie online, na facebookowej stronie kampanii. Był to webinar o bezpieczeństwie nad wodą. Akcja ma na celu uświadomienie społeczeństwu, jakie skutki może ze sobą nieść nieodpowiedzialne spędzanie czasu nad wodą i łączenie kąpieli z piciem alkoholu.
-Ludzie często nie umieją korzystać z wody. Brak podstawowej wiedzy o zachowaniu się w wodzie i brak lub słabe umiejętności pływackie tym bardziej w połączeniu z alkoholem, to prosty przepis na wypadek. Alkohol zaburza naszą percepcję i ocenę sytuacji. Pamiętajmy, że brawura i nieprzemyślane zachowania mogą doprowadzić do tragedii, a tego w czasie wakacji każdy chciałby uniknąć – podkreśla Jakub Friedenberger - ratownik wodny Lifeguard Gdynia
W ramach kampanii przez cały rok prowadzone są działania informacyjne, ale także aktywne działania edukacyjne podczas spotkań, warsztatów sportowych i inicjatyw lokalnych. Symbolem tegorocznej kampanii jest wydra, która znalazła się m.in. na koszulkach promujących akcję.
– Wypoczynek nad wodą to jeden z najprzyjemniejszych sposobów na spędzanie wakacji. Zróbmy wszystko, by nie zmienił się on w tragedię. Korzystajmy z alkoholu odpowiedzialnie, nie pływajmy po jego spożyciu i bądźmy rozważni – Bez promili, Moi Mili! – apeluje Elżbieta Kwiecińska-Prysłopska, koordynatorka kampanii „Pływam bez Promili”.
Aby wypoczynek nie zmienił się w tragedię, wystarczy zabrać ze sobą nad wodę zdrowy rozsądek, obserwować zmiany pogody i przestrzegać kilku prostych zasad bezpieczeństwa:
Kampanię „Pływam bez Promili” od wielu lat popierają ludzie sportu, sztuki i telewizji:m.in. Otylia Jędrzejczak, Paweł Korzeniowski czy Marta Walczykiewicz.
Kampania społeczna „Pływam bez Promili” to najdłużej i najbardziej aktywnie prowadzona w Polsce akcja w zakresie profilaktyki i edukacji osób korzystających z wypoczynku nad wodą.
Organizowana jest przez Stowarzyszenie Polska Wódka przy współpracy Stołecznego WOPR, Zarządu Głównego WOPR, Polskiego Związku Żeglarskiego, Polskiego Związku Wędkarskiego, Polskiego Związku Kajakowego, Lifeguard Gdynia, Stowarzyszenia Instruktorów i Trenerów Kajakarstwa, Polskiego Związku Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego, Warszawskiego Towarzystwa Wioślarskiego i Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku. Celem kampanii jest rozpowszechnianie wiedzy o niebezpieczeństwach, jakie wiążą się z kąpielą, pływaniem i uprawianiem sportów na obszarach wodnych po spożyciu alkoholu. W 2021 roku jest prowadzona po raz piętnasty.
Więcej informacji na portalu społecznościowym www.facebook.com/plywambezpromili
Źródło: Organizatorzy