Barometr Współpracy 2009. Współpraca organizacji z administracją w liczbach
Jeszcze zanim weszły w życie zmienione przepisy Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, które szczególny nacisk kładą na relacje między organizacjami pozarządowymi a administracją publiczną, badania pokazywały, że współpraca obu sektorów systematycznie się rozwija. Prezentujemy wyniki badań „Barometr Współpracy 2009” dotyczących współpracy między samorządami a organizacjami.
Programy współpracy
Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zobowiązuje samorządy do uchwalenia rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi. Mimo że treść ustawy nie pozostawia wątpliwości co do obligatoryjności tego zapisu, w pierwszych latach po jej wejściu w życie wywiązywanie się z tego obowiązku nie było powszechne. Jak wynika z danych zebranych przez MPiPS (z 1873 gmin), do końca 2004 r. programy uchwaliła niewiele ponad połowa z nich. Na szczęście w latach kolejnych odsetek ten zdecydowanie wzrósł. Jak widać na wykresie 1., procent urzędów, które uchwaliły program współpracy, pozostaje od 2005 r. na podobnym poziomie – średnio uchwala go 83% gmin i 92% powiatów. O ile jednak odsetek starostw powiatowych wypełniających ten ustawowy wymóg systematycznie rósł i osiągnął w 2007 i 2008 r. 95%, to wśród urzędów gmin nadal ok. 15% nie ma programu. Są to przede wszystkim gminy wiejskie (patrz wykres 2.).
Konsultowanie programów współpracy
Fakt istnienia w danej gminie czy powiecie programu współpracy nie przesądza o jej intensywności i nic też nie mówi o zasadach, na jakich się ona opiera. Aby zbliżyć się do odpowiedzi na pytania o jakość współpracy, należałoby przeprowadzić dokładniejsze badania. Jednak także na podstawie danych już zebranych można wyciągać wnioski na jej temat. Należy założyć, że lepszej współpracy między urzędami a organizacjami przysłużą się te programy, które były przedmiotem społecznych konsultacji. Nie ma wszak wątpliwości, że tylko wspólne, angażujące obie zainteresowane strony w tworzenie tego dokumentu, daje szansę na prawdziwie partnerską relację na podstawie jego zapisów. Na wykresie 3. widać, że procent gmin i powiatów, które stosują mechanizmy dialogu obywatelskiego, od czterech lat systematycznie rośnie – już 62% urzędów gmin i 83% starostw powiatowych zadeklarowało, że konsultowało z organizacjami program współpracy za 2008 r. Niższy odsetek konsultacji w gminach jest związany z ich rzadszym stosowaniem w gminach wiejskich, co potwierdza wykres 4.
Współpraca finansowa
Współpraca pozafinansowa
Nie mniej ważna niż zlecanie realizacji zadań publicznych jest pozafinansowa współpraca między samorządami a organizacjami. W ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie mowa jest o trzech podstawowych typach tej współpracy – konsultowanie z organizacjami projektów aktów normatywnych, tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, a także wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działań. Jeszcze dwa, trzy lata temu dwie pierwsze formy współpracy deklarowała jedynie co czwarta gmina w Polsce, wyniki badania z 2009 r. pokazują, że wiele (przynajmniej w sferze deklaracji) się zmieniło, choć w gminach wiejskich cały czas większość urzędów tych form współpracy nie praktykuje (patrz wykres 7.).
Przedstawione dane pochodzą z badania „Barometr Współpracy 2009” zrealizowanego dzięki wsparciu udzielonemu przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego w ramach projektu „Moja Polis – interaktywny system monitoringu partnerstwa lokalnego i rozwoju aktywnych społeczności lokalnych”.
Źródło: Stowarzyszenie Klon/Jawor