"Barometr korupcji": za najbardziej skorumpowany sektor w Polsce uznany aparat urzędniczy
Organizacja Transparency International opublikowała "2009 Global Corruption Barometr" („Barometr korupcji”), prezentujący wyniki badań opinii publicznej na temat poglądów i doświadczeń związanych z korupcją.
Publikacja jest uzupełnieniem innych raportów tej organizacji: Corruption Perception Index (zawierającej opinie ekspertów dotyczące korupcji w sektorze publicznym) oraz Bribe Payers Index (zawierająca opinie przedstawicieli biznesu). Zawiera zarówno opinie ekspertów, jak i „zwykłych ludzi”. Można dowiedzieć się z niego, do jakiego stopnia instytucje i urzędy publiczne są postrzegane jako skorumpowane oraz jak obywatele oceniają starania rządów, by walczyć z korupcją. W tym roku, po raz pierwszy w raporcie zapytano respondentów, czy gotowi byliby zapłacić więcej (za usługę, towar) w zamian za gwarancję, że firma nie stosuje działań korupcyjnych. Badania przeprowadzano w czasie między październikiem 2008 a lutym 2009 w 69 krajach wśród ponad 73 tys respondentów (w Polsce w październiku 2008).
Główne wnioski badania
Generalnie, rządy są uznawane przez większość wszystkich badanych (56%) za nieefektywne w swojej walce z korupcją; tylko 30% uznaje, że działania rządów przynoszą jakiś efekt; ten sceptycyzm nie zmienił się od badania w 2007 r.
Wyniki dotyczące Polski
W tym:
3,8 – urzędnicy/służba cywilna; 31% respondentów uznało ten sektor za najbardziej skorumpowany
3,6 – biznes/sektor prywatny; 21% respondentów uznało ten sektor za najbardziej skorumpowany
3,5 – partie polityczne; 23% respondentów uznało ten sektor za najbardziej skorumpowany
3,4 – władza ustawodawcza (10% respondentów uznało ten sektor za najbardziej skorumpowany); media (7% respondentów uznało ten sektor za najbardziej skorumpowany); sądownictwo (8% respondentów uznało ten sektor za najbardziej skorumpowany)
- 4% Polaków przyznało, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy wręczyło łapówkę
- 43% Polaków uznało działania rządu zwalczające korupcję za nieefektywne, 21% za efektywne, a 36% nie ma na ich temat opinii.
- Polska znalazła się w grupie państw zakwalifikowanych do grupy, w których chęć zapłacenia więcej za towar, usługę mając gwarancję, że firma nie stosuje działań korupcyjnych jest niska (mniej niż 30% Polaków byłoby skłonnych tak „przepłacić”).