Słaby stan zaawansowania e-administracji, brak pełnego zaufania społeczeństwa do elektronicznej komunikacji, obawa o bezpieczeństwo, braki w umiejętnościach oraz ubogie kadry – to bariery rozwoju społeczeństwa informacyjnego według raportu MAiC.
Raport „Społeczeństwo informacyjne w liczbach” opracowany przez Departament Społeczeństwa Informacyjnego MAC , prezentuje stan rozwoju społeczeństwa informacyjnego w trzecim roku po przyjęciu przez Radę Ministrów Strategii Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w Polsce do roku 2013 (SRSI2013).
Jak wynika z raportu, administracja publiczna w Polsce, niezależnie od rozmiarów czy lokalizacji urzędów, posiadała w 2011 roku łącze internetowe o przepustowości co najmniej 2 Mb/s. Mniejszą miało tylko 5% urzędów ogółem – w tym gminne i powiatowe.
Niestety, tylko 28% urzędów posiada zapasowe łącze z Internetem, na wypadek awarii łącza głównego. Częściej wyposażone są w nie urzędy administracji rządowej.
Badania wskazują, że nie wszyscy urzędnicy posiadają własne służbowe konto poczty elektronicznej. Dostęp do takiego konta ma ponad dwie trzecie pracowników zatrudnionych w urzędach.
Elektroniczna skrzynka podawcza, która ma zapewniać obywatelom środek komunikacji do elektronicznego przekazywania dokumentów, wprowadzona została w 88% ankietowanych urzędów. Jak ocenia Departament Społeczeństwa Informacyjnego w MAC, to wzrost o 14 punktów procentowych w porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania.
Jak wynika z raportu, co roku można odnotować zwiększenie liczby usług udostępnianych przez systemy elektronicznego zarządzania dokumentacją wdrażane w urzędach. Przykładowo, w 2011 roku odsetek systemów zintegrowanych z ePUAP wzrósł z 14% do 26% w stosunku do roku 2010.
Systemy elektronicznego zarządzania dokumentacją wprowadzone zostały w ponad 40% urzędów, jednak efekty ich działania nie są jeszcze widoczne. W badanych urzędach, bez względu na szczebel, funkcjonuje podwójny obieg dokumentów. 86% urzędów wskazuje, że sytuacja taka występuje bardzo często – dotyczy ponad połowy spraw.
Prawie 3 badanych urzędów nie otrzymało żadnych dokumentów na elektroniczne skrzynki podawcze w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2011 roku. Przyczyny to m.in. niedostateczna wiedza społeczeństwa o takiej formie komunikacji z urzędem oraz słaby stan zaawansowania usług e-administracji, z czym wiąże się konieczność dopełnienia formalności w urzędzie.
Dodatkowo, tylko ok. 36 tysięcy obywateli posiada profil zaufany, równoprawny z podpisem elektronicznym. Co ważne, część społeczeństwa nie ma pełnego zaufania do elektronicznych form komunikacji i obawia się o bezpieczeństwo danych, a niektórym brakuje umiejętności informatycznych.
W połowie 2011 r. co czwarty urząd udostępniał usługi elektroniczne na platformie ePUAP. Według województwa, najczęściej udostępniały je urzędy z małopolskiego (35%), podlaskiego (33%) i podkarpackiego (33%). Najsłabiej pod tym względem wypadły urzędy z województwa warmińsko-mazurskiego.
Bariery w wykorzystaniu ePUAP w samorządach, to według badanych brak powszechności podpisu elektronicznego – wskazywało na to 52% urzędów oraz mała liczba gotowych usług do implementacji na ePUAP – uważa tak 50%.
Problemem jest też brak odpowiednich umiejętności i ubogie kadry. 59% urzędów potrzebuje uzupełnienia wiedzy na temat sposobów wykorzystania i wdrażania usług elektronicznych na ePUAP. Stan zasobów kadrowych w gminach w dziedzinie informatyki pozostawia do życzenia - w 64% urzędów obsługą informatyczną zajmuje się jedna osoba, w kolejnych 12% – dwie osoby. 14% gmin korzysta w tym zakresie z usług podmiotów zewnętrznych.
Podkreślić trzeba, że informatyk w urzędzie obsługuje bieżącą pracę jednostki, dba o rozwój systemów informatycznych i ich bezpieczeństwo, wdraża nowe usługi elektroniczne dla obywateli i przedsiębiorstw oraz zapewnia im wsparcie w trakcie korzystania.
W 2011 roku wszystkie urzędy w Polsce posiadały własną stronę internetową, z czego tylko 29% dostosowanych było do potrzeb osób niepełnosprawnych, użytkowników starszego oprogramowania lub sprzętu, a z drugiej strony do potrzeb użytkowników o najnowszym sprzęcie.
Urzędy administracji samorządowej w niewielkim stopniu stwarzają obywatelom na swych stronach WWW możliwość zgłaszania błędów i propozycji usprawnień w świadczeniu usług – robi to tylko co czwarty urząd.
Wyniki badań prezentują infrastrukturę szerokopasmowego dostępu do Internetu, wyposażenie gospodarstw domowych, przedsiębiorstw i administracji w technologie teleinformatyczne. Raport stanowi o umiejętnościach obywateli, zapleczu intelektualnym dla gospodarki opartej na wiedzy oraz sektora teleinformatycznego.
Zwraca też uwagę na różne aspekty wykorzystania teleinformatyki w społeczeństwie, przedsiębiorstwach i administracji publicznej. Analizowane jest wsparcie przez Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka obszarów, które wymagają specjalnych działań, by zapewnić zrównoważony rozwój społeczeństwa informacyjnego w Polsce.
Podstawą raportu były dane statystyczne GUS, UKE, Eurostatu, KE, COCOM oraz wyników badań zrealizowanych na zlecenie byłego MSWiA wśród internautów i w urzędach administracji publicznej.
kkż/
Źródło: Serwis Samorządowy PAP