W tym tygodniu zachęcamy Państwa do zapoznania się z artykułem dotyczącym sposobu przeprowadzenia ewaluacji. Autorka artykułu w praktyczny sposób wyjaśnia, czym należy się kierować, podejmując decyzję o tym, kto przeprowadzi badanie ewaluacyjne.
Ukazujące się do końca tego roku artykuły stanowią zbiór informacji na temat badań ewaluacyjnych: sposobów planowania i prowadzenia ewaluacji czy też możliwości wykorzystania jej wyników do ulepszenia działań i rozwoju Państwa fundacji czy stowarzyszenia.
Oprócz przydatnej wiedzy możecie Państwo zdobyć interesujące książki i materiały na temat ewaluacji, każdorazowo biorąc udział w naszym konkursie. Zachęcamy Państwa do systematycznej lektury artykułów, zdobywania wiedzy o ewaluacji oraz wygrywania nagród!
AUTOEWALUACJA CZY EWALUACJA ZEWNĘTRZNA - DECYZJA NALEŻY DO CIEBIE!
Jakie narzędzia ewaluacyjne wybrać? Czy mamy wystarczającą wiedzę abyśmy sami mogli przeprowadzić badanie? Może lepiej skorzystać z pomocy doświadczonych osób? Ewaluacja stanowi przecież bardzo ważny element działań. Te, a także wiele innych pytań zadają sobie osoby, które stoją przed koniecznością przeprowadzenia ewaluacji działań swojej organizacji lub realizowanego projektu. Poniższy tekst ma na celu przybliżyć pojęcie autoewaluacji, a także ukazać plusy i minusy zlecania realizacji ewaluacji zewnętrznym, wyspecjalizowanym w tym zakresie podmiotom.
Autoewaluacja - Wykorzystaj swój potencjał!
Czym jest autoewaluacja? To nic innego jak ewaluacja wewnętrzna, czyli swoista refleksja nad realizowanymi działaniami przez odpowiednio dobrany zespół ludzi. Istotne jest oczywiście, aby zespół ten składał się z wykwalifikowanych osób posiadających doświadczenie zarówno w zarządzaniu projektami jak i samym prowadzeniu badań ewaluacyjnych. Decydując się, na autoewaluację należy rzetelnie przeanalizować zasoby kadrowe swojej organizacji oraz kwalifikacje personelu, a następnie odpowiedzieć na pytanie czy jesteśmy w stanie przeprowadzić ewaluację samodzielnie. Należy pamiętać jednak, aby do zespołu ewaluacyjnego nie włączać osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację projektu. W procesie ewaluacyjnym niezwykle istotne jest to, aby ewaluacja nie stanowiła w żaden sposób dodatkowego obciążenia dla organizacji. Ważne jest, aby stała się użytecznym instrumentem, który będzie przydatny w realizacji projektu lub bieżących działaniach organizacji.
Sama procedura prowadzenia badania ewaluacyjnego opiera się na pewnym schemacie działania. Na początku najważniejsze jest odpowiednie zaplanowanie ewaluacji oraz stworzenie koncepcji samego badania. Kluczem do dobrego przeprowadzenia badania ewaluacyjnego jest także właściwie zaplanowany harmonogram działań oraz odpowiedni podział ról i obowiązków zespołu ewaluacyjnego. Dobrze przeprowadzona ewaluacja w dużym stopniu zależy również od adekwatnie dobranych narzędzi badawczych. W dalszej kolejności należy skoncentrować się na zebraniu niezbędnych danych, dokonaniu ich analizy oraz prezentacji w formie raportu. W całym procesie badania ewaluacyjnego i tak jednak kluczowe jest to czy organizacja właściwie wykorzysta wyniki z przeprowadzonej ewaluacji.
W praktyce na autoewaluację najczęściej decydują się realizatorzy małych projektów, ponieważ jest ona mniej czasochłonna oraz nie wymaga aż tak dużego doświadczenia badawczego jak w przypadku ewaluacji bardzo dużych projektów.
Profesjonalnie, skutecznie – ewaluacja zewnętrzna.
Ewaluacja jest pojęciem stosunkowo nowym. Ponadto znaczny odsetek organizacji nie ma doświadczenia w realizacji ewaluacji lub zwyczajnie nie dysponuje odpowiednią ilością czasu, aby móc rzetelnie przeprowadzić badanie. Najlepszym rozwiązaniem takiej sytuacji jest zlecenie realizacji ewaluacji „na zewnątrz”, to znaczy powierzenie zadania wyspecjalizowanym podmiotom realizującym tego typu usługi. Samo zlecenie ewaluacji nie jest jednak prostym zadaniem. Wymaga działania zgodnie ze ściśle określoną procedurą, która gwarantuje przeprowadzenie wiarygodnego badania ewaluacyjnego i osiągnięcie przydatnych wyników. Zlecanie ewaluacji na zewnątrz ma oczywiście, jak każde podejmowane działania, swoje zalety i wady.
Wśród korzyści wynikających ze zlecania ewaluacji możemy wskazać:
- większe szanse na to, że badanie jest prowadzone przez wykwalifikowany ewaluatorów posiadający ogromne doświadczenie w realizacji tego typu badań;
- potencjał firmy lub organizacji prowadzącej ewaluację w większym stopniu gwarantuje, że stosowane narzędzia oraz metody badawcze są adekwatne do specyfiki naszych działań oraz odpowiednie, aby uzyskać niezbędne dane;
- „oszczędność czasu”, czyli stosunkowo niewielkie zaangażowanie czasowe kadry realizującej projekt;
- obiektywizm.
Do minusów natomiast zaliczyć należy przede wszystkim:
- koszty związane z przeprowadzeniem badania ewaluacyjnego.
Przy czym w przypadku projektów współfinansowanych m.in. z EFS ewaluacja jest kosztem kwalifikowanym i jej realizacja może być finansowana w ramach projektu;
- nieznajomość ewaluatora specyfiki działania organizacji, co wymaga większego nakładu czasu na kontakty i współpracę z realizatorem badania.
Bez względu na to jednak, czy zdecydujemy się, na autoewaluację, czy zlecenie ewaluacji na zewnątrz należy pamiętać, że jest ona potrzebna, aby skutecznie realizować zaplanowane działania oraz móc je na bieżąco modyfikować w oparciu o pojawiające się potrzeby i oczekiwania odbiorców. Swoją decyzję należy także uzależnić od specyfiki i wielkości projektu, posiadanych zasobów oraz kwalifikacji, a także środków finansowych, jakimi dysponujemy.
KONKURS!
Zachęcamy do udzielenia odpowiedzi na pytanie:
Jakie kompetencje powinna mieć osoba, która prowadzi autoewaluację? Proszę o podanie 3 przykładowych
Trzy pierwsze osoby, które poprawną odpowiedź przyślą na adres mailowy: monika.przybylak@pisop.org.pl otrzymają nagrodę – materiały promocyjne dotyczące ewaluacji.
Powyższy artykuł jest jednym z cyklu artykułów publikowanych w ramach projektu "Ewaluacja kluczem do profesjonalizacji NGO" realizowanego przez Fundację Niwa Edukacji i Rozwoju.
Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Więcej informacji: www.fundacjaniwa.pl
Pobierz
-
201010211133220164
595922_201010211133220164 ・38.72 kB
-
201012311124020279
613484_201012311124020279 ・38.72 kB
-
201010291414320623
597713_201010291414320623 ・38.72 kB
-
201010291414320623
597713_201010291414320623 ・38.72 kB
-
201010211133220164
595922_201010211133220164 ・38.72 kB
-
201012311124020279
613484_201012311124020279 ・38.72 kB
-
201010291414320623
597713_201010291414320623 ・38.72 kB
-
201010211133220164
595922_201010211133220164 ・38.72 kB
-
201012311124020279
613484_201012311124020279 ・38.72 kB
-
201010211133220164
595922_201010211133220164 ・38.72 kB
-
201012311124020279
613484_201012311124020279 ・38.72 kB
-
201010291414320623
597713_201010291414320623 ・38.72 kB
-
201010291414320623
597713_201010291414320623 ・38.72 kB
-
201010211133220164
595922_201010211133220164 ・38.72 kB
-
201012311124020279
613484_201012311124020279 ・38.72 kB
Źródło: Fundacja NIWA Edukacji i Rozwoju