Aplikacje i przeglądarki, czyli praca w wersji on-line
Te trzy narzędzia: przeglądarka, aplikacja mobilna (czyli na telefon lub tablet) i aplikacja desktopowa (czyli na pulpit) to trzy sposoby na komunikację w wersji on-line.
Z przeglądarkami mamy do czynienia najdłużej – nie wyobrażamy sobie korzystania z sieci bez Internet Explorera, Mozilli Firefox czy Google Chrome. Umożliwiają nam one łączenie się z siecią i korzystanie z jej zasobów, czytanie i wprowadzanie nowych treści.
Aplikacje, to technicznie rzecz biorąc programy, które stworzone są do realizowania konkretnych celów, np. połączenia się z bankiem lub kontem pocztowym. Dziś możemy się łączyć z siecią nie tylko za pomocą komputerów, ale i telefonów czy tabletów, potrzebne były więc aplikacje, które przenosiłyby funkcjonalności znane nam z komputera do telefonu.
Aplikacje i przeglądarki w praktyce
Przykład? Program do zarządzania projektem jest obsługiwany na trzy sposoby: przez przeglądarkę, przez aplikację desktopową (czyli na pulpit) i przez aplikację mobilną (czyli na telefon lub tablet). Jeśli korzystam aktualnie z przeglądarki mogę dany program otworzyć w nowej karcie albo nowym oknie przez wpisanie jego adresu w oknie przeglądarki.
Jeśli nie posiadam połączenia z siecią, jestem przy komputerze i chcę dopisać nowe zadania, mogę to zrobić za pomocą aplikacji desktopowej. Wprowadzam zadania do programu, a po podłączeniu do sieci program automatycznie synchronizuje listę zadań na moim koncie. Tak samo z telefonem – bez względu na to, czy mam Internet, czy nie, mogę wprowadzić nowe rzeczy do programu, a on po podłączeniu do sieci sam zaktualizuje listę zadań. Czyli: mam jedną listę zadań, która jest przypisana do mojego konta i mam do niej dostęp przez przeglądarkę, program zainstalowany na komputerze i aplikację w telefonie.
Oprogramowanie
Tak samo, jak w przypadku programów, aplikacje są dostosowane do systemów operacyjnych.
Najpopularniejsze systemy operacyjne dla naszych komputerów to Windows, Linux czy OS Leopard, z kolei systemy operacyjne dla telefonów komórkowych to Windows Phone, Android i iOS. Niektórzy producenci tworzą aplikacje i programy od razu na wszystkie systemy, inni tylko na wybrane. Oznacza to, że np. użytkownicy Linuxa mogą mieć programy, których nie będą mieć użytkownicy Windowsa, tak samo jak użytkownicy Androida będą mieć inne aplikacje niż użytkownicy iOS.
W działaniach organizacji pozarządowej
Korzystanie z programów, które posiadają możliwość łączenia się przez aplikacje desktopowe, przeglądarki i aplikacje mobilne jest przydatne w życiu organizacji pozarządowej. Przede wszystkim może służyć do szybkiego aktualizowania nowych informacji - kiedy jesteśmy w podróży z telefonem, a bez komputera. Gdy w naszym zespole korzystamy na różny sposób z technologii - jedni wolą komputery, drudzy tablety - mamy możliwość zapewnienia wszystkim dostępu do tego samego programu. Połączenie możliwości, jakie oferuje praca w chmurze z różnorodnością narzędzi ułatwia proces komunikacji w zespołach organizacji pozarządowych.
Opcje zakupu
Warto też pamiętać, że z programów można korzystać na kilka sposobów: są konta darmowe z podstawowymi funkcjonalnościami, rozbudowane z większą ilością funkcji, konta pro. Wybierając program pomyślmy, jak będziemy z niego korzystać. Dostosujmy go do swoich potrzeb, żeby nie kupować czegoś, co nie będzie nam potrzebne.
Źródło: portal Technologie.org.pl