Jednym z najpopularniejszych narzędzi ewaluacyjnych jest ankieta. Dlatego dzisiaj, w ramach cyklu artykułów "Ewaluacja kluczem do profesjonalizacji NGO", postanowiliśmy poświęcić jej więcej miejsca.
Ukazujące się do końca tego roku artykuły stanowią zbiór informacji na temat badań ewaluacyjnych: sposobów planowania i prowadzenia ewaluacji czy też możliwości wykorzystania jej wyników do ulepszenia działań i rozwoju Państwa fundacji czy stowarzyszenia.
Oprócz przydatnej wiedzy możecie Państwo zdobyć interesujące książki i materiały na temat ewaluacji, każdorazowo biorąc udział w naszym konkursie. Zachęcamy Państwa do systematycznej lektury artykułów, zdobywania wiedzy o ewaluacji oraz wygrywania nagród!
ANKIETA A EWALUACJA
Ankieta ewaluacyjna jest zdecydowanie na pierwszym miejscu wśród elementów kojarzących się z ewaluacją. Podczas szkolenia z zakresu ewaluacji, czy to z zarządzania projektem/organizacją, na pytanie na czym polega ewaluacja, prowadzący mogę mieć 90 procentową pewność, że jedną z pierwszych uzyskanych odpowiedzi od uczestników będzie: „ankietowanie”.
Ankieta wydaje się zawsze przydatna, wydaje się łatwa do opracowania, wreszcie wydaje się łatwa do wyciągania wniosków. Czy jest to jednak prawda?
Zaczynając od końca, można powiedzieć, że faktycznie ankiety stosunkowo łatwo się analizuje. Zbierane dane mają głownie charakter konkretnych wskazań, czyli odpowiedzi na pytania z kwestionariusza. Zliczamy więc liczbę respondentów (osób, które wypełniły ankietę), którzy odpowiedzieli na kolejne pytania w taki sam sposób, a następnie prezentujemy w zestawieniach wyniki i je opisujemy (m.in. z czego wynikają). Taka ilościowa weryfikacja zwykle nie nastręcza większych problemów.
Kolejna kwestia: opracowanie kwestionariusza ankiety. Ankieta jest metodą badawczą, kwestionariusz ankiety, to narzędzie, czyli formularz do zbierania danych. Kwestionariusz składa sie z pytań otwartych, w których uczestnicy badania (respondenci) wyrażają swoją opinię na dany temat, ale głownie zawiera pytania zamknięte. Pytania zamknięte dają gotowy wybór odpowiedzi. Wbrew pozorom opracowanie takiego kwestionariusza nie jest takie proste jak się wydaje. Często biorąc udział w różnych spotkaniach i szkoleniach przeglądam załączane do materiałów kwestionariusze ankiet ewaluacyjnych. Zwykle mają mnóstwo błędów. Najczęstsze z nich, to pytanie jednocześnie o dwie kwestie, stosowanie kafeterii odpowiedzi, które nie stanowią zamkniętego katalogu (np. brakuje “trudno powiedzieć”), pytań jest zbyt dużo lub są sugerujące. Wyliczać można dłużej. Na podstawie obserwacji muszę stwierdzić, że błędu nie łatwo jest się ustrzec, jeśli nie znamy choćby podstaw przygotowywania i prowadzenia badań społecznych. Tych dostarczają książki opisujące metodologię badań społecznych.
Nazywanie ewaluacją samo zebranie w segregatorze wypełnionych przez uczestników projektu ankiet można uznać za spore wykroczenie. Decydując się więc na używanie modnej ostatnio ewaluacji w realizowanych projektach, warto zdobyć choć podstawową wiedzę jak ją prowadzić. Sporo przydatnych wskazówek zbiera na swojej stronie www prowadząca ewaluacje Fundacja NIWA Edukacji i Rozwoju. Stosowanie poszczególnych metod jest tylko jednym z etapów ewaluacji, w ramach której najważniejszym jest ustalenie co i jak chcemy ewaluować (tzw. koncepcja ewaluacji), a na zakończenie opracowanie wniosków i rekomendacji.
Aby wyniki były rzetelne, w ewaluacji stosuje się zwykle łączenie kilku metod. Ankieta wtedy może być stosowana jako pierwsza i na podstawie np. najczęstszych wskazań na niektóre pytania, można przeprowadzać dalej np. wywiady i obserwacje.
KONKURS!
Zachęcamy do udzielenia odpowiedzi na pytanie:
Jakie są rodzaje ankiet? Proszę o podanie min. trzech przykładów
Trzy pierwsze osoby, które poprawną odpowiedź przyślą na adres mailowy: monika.przybylak@pisop.org.pl otrzymają nagrodę – materiały promocyjne dotyczące ewaluacji.
Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Pobierz
-
201010291414320623
597713_201010291414320623 ・38.72 kB
-
201011051605220350
599994_201011051605220350 ・38.72 kB
-
201011221504430494
603304_201011221504430494 ・38.72 kB
-
201011121537560469
601365_201011121537560469 ・38.72 kB
-
201010211133220164
595922_201010211133220164 ・38.72 kB
-
201011051605220350
599994_201011051605220350 ・38.72 kB
-
201011051605220350
599994_201011051605220350 ・38.72 kB
-
201011121537560469
601365_201011121537560469 ・38.72 kB
-
201011121537560469
601365_201011121537560469 ・38.72 kB
-
201011221504430494
603304_201011221504430494 ・38.72 kB
-
201011221504430494
603304_201011221504430494 ・38.72 kB
-
201010211133220164
595922_201010211133220164 ・38.72 kB
-
201010211133220164
595922_201010211133220164 ・38.72 kB
-
201010291414320623
597713_201010291414320623 ・38.72 kB
-
201010291414320623
597713_201010291414320623 ・38.72 kB
Źródło: Fundacja NIWA Edukacji i Rozwoju