Analiza dotycząca edukacji dzieci uchodźczych w Europie Środkowej
Zgodnie z unijnym prawem, dzieci którym udzielono ochrony międzynarodowej powinny mieć dostęp do edukacji na takich samych warunkach jak obywatele kraju, w którym się znajdują. Nowa analiza, przeprowadzona przez Katarzynę Potoniec ma na celu zbadanie sytuacji uczniów z doświadczeniem uchodźczym w trzech krajach Europy Środkowej: w Czechach, Polsce i na Węgrzech. Jak wyraźnie wskazuje autorka, w praktyce ten obszar wymaga zdecydowanych zmian na lepsze w każdym z opisywanych krajów.
Struktura analizy jest klarowna: w części pierwszej podejście każdego z trzech krajów zostało zwięźle przedstawione z prawnego punktu widzenia, następnie przeanalizowano główne instrumenty wspierające integrację dzieci objętych ochroną międzynarodową. W dalszej części autorka poruszyła politykę edukacyjną wobec dzieci uchodźczych, z naciskiem na współpracę (lub jej brak) pomiędzy podmiotami państwowymi i pozarządowymi. Przed zidentyfikowaniem głównych wyzwań w tym obszarze, autorka przeanalizowała również w jaki sposób na sytuację dzieci objętych ochroną międzynarodową wpłynęła pandemia COVID-19.
Chociaż sytuacja jest zdecydowanie różnorodna w każdym z trzech opisanych krajów, istnieje możliwość wyciągnięcia ogólnych wniosków z ich analizy. Przykładowo, problematyczną kwestią w całym regionie jest brak odpowiednich baz danych, dlatego też konieczne jest rozpoczęcie procesu zbierania danych lepszej jakości oraz ich dalszej ewaluacji przez administracje wszystkich trzech krajów. Obecnie, luki w danych utrudniają postrzeganie dzieci uchodźczych jako odrębnej, specyficznej kategorii uczniów o indywidualnych potrzebach i problemach różniących się od tych, które odczuwają inne dzieci z doświadczeniem migracyjnym. W odniesieniu do instrumentów wspierających integrację autorka podkreśla potencjał wzajemnej nauki. Rozdziały dotyczące poszczególnych krajów wskazują na to, że istnieje szereg przykładów dobrych praktyk wartych naśladowania.
Analizy do pobrania:
[PL] Analiza porównawcza instrumentów wspierających integrację uczniów objętych ochroną międzynarodową w systemach edukacyjnych Czechach, Polski i Węgier – http://www.forintegration.eu/pl/pub/comparative-analysis-of-instruments-supporting-the-integration-of-pupils-under-international-protection-in-the-educational-systems-of-the-czech-republic-poland-and-hungary/dnl/103
[ENG] Comparative analysis of instruments supporting the integration of pupils under international protection in the educational systems of the Czech Republic, Poland and Hungary – http://www.forintegration.eu/pl/pub/comparative-analysis-of-instruments-supporting-the-integration-of-pupils-under-international-protection-in-the-educational-systems-of-the-czech-republic-poland-and-hungary/dnl/102
Publikacja ta jest współfinansowana z unijnego Funduszu Azylu, Migracji i Integracji w ramach projektu pt. „Krajowy Mechanizm Ewaluacji Integracji. Monitoring i poprawa integracji beneficjentów ochrony międzynarodowej” (NIEM) oraz projektu „V4NIEM 2020-2021: W kierunku wspólnego rzecznictwa w sprawie integracji”, który jest współfinansowany przez rządy Czech, Węgier, Polski i Słowacji w ramach grantów wyszehradzkich z Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. Misją MFW jest promowanie pomysłów na zrównoważoną współpracę regionalną w Europie Środkowej. Darczyńcy nie ponoszą odpowiedzialności za treści ani wykorzystanie informacji w związku ze spotkaniem. Organizatorzy ponoszą wyłączną odpowiedzialność za treść i wyrażone opinie.
Źródło: Instytut Spraw Publicznych