AMI wspomaga rehabilitację i edukację dzieci niepełnosprawnych
Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym „AMI” w Zduńskiej Woli kończy realizację 3-letniego projektu pn. „Zajęcia wspomagające rehabilitację oraz edukację dzieci niepełnosprawnych”. Realizacja projektu jest możliwa dzięki pozyskanym środkom finansowym z PFRON.
Projekt trwa od września 2010 roku do końca marca 2013 roku i skierowany jest do dzieci niepełnosprawnych, które uczęszczają do placówek integracyjnych oraz typowych placówek specjalnych na terenie województwa łódzkiego i wielkopolskiego.
Specjalistyczne zajęcia dogoterapii odbywały się między innymi w placówkach takich jak: Szkoła Podstawowa Nr 9 z Oddziałami Integracyjnymi w Zduńskiej Woli, Publicznym Przedszkolu Nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi w Zduńskiej Woli, Przedszkolu Integracyjnym Sióstr Felicjanek w Kaliszu, Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Łasku, Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Łasku, jak również w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Sieradzu. Głównym założeniem i celem realizacji projektu było zwiększenie samodzielności dzieci niepełnosprawnych. W projekcie wzięło czynny udział 128 dzieci. Zajęcia przeprowadzono nieodpłatnie. Łącznie zrealizowano 1614 godzin zajęć dogoterapii.
W realizacji celu projektu podczas zajęć kynoterapii, które są urozmaicone o elementy arteterapii i muzykoterapii pomagają psy terapeutyczne. Dzięki nim osoby niepełnosprawne o różnym spektrum niepełnosprawności mają szansę na nabywanie, rozwijanie i podtrzymywanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania. Zajęcia cieszą się ogromnym powodzeniem wśród dzieci, które entuzjastycznie reagują na zaprzyjaźnione już z nimi psy. Połączenie zabawy i nauki przynosi oczekiwane efekty terapeutyczne.
Zajęcia terapeutyczne, prowadzone przez kynoterapeutów i oligofrenopedagogów odbywały się raz w tygodniu i trwały dla każdej grupy 1 godzinę. Podsumowując realizację projektu można stwierdzić, iż przyczyniła się ona do podniesienia stopnia samodzielności, poprawy stanu psychofizycznego dzieci. Udało się między innymi:
- Zapewnić społeczną integrację dzieci;
- Kształtować umiejętność okazywania emocji;
- Przełamać lęki dzieci i pogłębić kontakty z otoczeniem
- Zapewnić dzieciom poczucie akceptacji i motywacji do wytrwałej pracy;
- Rozwinąć mowę i pamięć, wzbogacić słownictwo dzieci
- Zostały rozwinięte umiejętności koncentracji i skupienia uwagi.
- Zmotywować dzieci do podejmowania działań i wyzwań, które wcześniej wydawały się nie do osiągnięcia
Ponadto nastąpiła poprawa relacji interpersonalnych, wzajemnej integracji, kontaktu dzieci z otaczającym ich środowiskiem. Dzieci są bardziej zmotywowane, wykazują własną inicjatywę do podejmowania wszelkich działań.
W realizacji celu projektu podczas zajęć kynoterapii, które są urozmaicone o elementy arteterapii i muzykoterapii pomagają psy terapeutyczne. Dzięki nim osoby niepełnosprawne o różnym spektrum niepełnosprawności mają szansę na nabywanie, rozwijanie i podtrzymywanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania. Zajęcia cieszą się ogromnym powodzeniem wśród dzieci, które entuzjastycznie reagują na zaprzyjaźnione już z nimi psy. Połączenie zabawy i nauki przynosi oczekiwane efekty terapeutyczne.