Organizacje pozarządowe z krajów Grupy Wyszehradzkiej, w tym Polska Akcja Humanitarna, postanowiły zebrać przykłady użycia alternatywnych technologii w projektach rozwojowych realizowanych w krajach globalnego Południa. W ten sposób powstała seria krótkich filmów prezentujących innowacyjne podejście do rozwiązywania problemów, z jakimi boryka się lokalna ludność.
Przykłady pochodzące m.in. z Etiopii, Kenii, Autonomii Palestyńskiej czy Kambodży inspirują do myślenia o tym, jak w sposób ekologiczny, wykorzystując lokalne zasoby oraz światowe nowinki technologiczne, podchodzić do wyzwań globalnego rozwoju.
Jednym z palących wyzwań jest brak elektryczności – to właśnie z nim zmagał się Karol Skałowski, który jako stażysta GLEN (Global Education Network of Young Europeans) prowadził w Etiopii warsztaty na temat tzw. słonecznych żarówek.
„Szkoły mają zazwyczaj strome dachy oraz ściany zrobione z drzewa eukaliptusowego i błota. Z powodu ich niestabilnej konstrukcji, nie można zamontować zbyt wielu okien w środku i nawet te, które już tam są, nie wpuszczają zbyt dużej ilości światła. Zazwyczaj okna zamontowane są na parterze – około metr nad ziemią. Uczeń siedzący przy ławce, nie ma odpowiedniej ilości światła. Kiedy pada deszcz, trzeba zamknąć okna, a wtedy w klasie robi się jeszcze ciemniej. Chcieliśmy zastosować metody wykorzystujące energię odnawialną, tak, aby Etiopczycy nie byli zmuszeni do niszczenia środowiska poprzez wycinanie drzew. Zastanawialiśmy się, jakiego rodzaju technologię powinniśmy zastosować, aby koszty nie były zbyt wysokie i jednocześnie, żeby w jak największym stopniu przyczyniały się do rozwoju przedsiębiorczości. Naszym głównym celem było zaangażowanie lokalnej społeczności w poszukiwanie odpowiedniej metody” – kontynuuje Karol.
„Nie chcieliśmy dawać im gotowego rozwiązania. Właśnie dlatego pomyśleliśmy o technologii wykorzystującej tzw. słoneczne żarówki – metodę, która została wynaleziona przez grupę studentów w Instytucie Technologii w Massachussets. Plastikową butelkę wypełnioną wodą i utleniaczem umieszcza się w otworze zrobionym w dachu. Działa to na zasadzie soczewki, która pochłania dzienne światło z zewnątrz i oświetla pomieszczenie. Już jedna butelka wystarcza na oświetlenie klasy mieszczącej trzydzieścioro uczniów.”
Dokładny opis metody wykorzystanej w Etiopii znajduje się tutaj >>>
Seria filmów powstała w ramach projektu „Pomoc Rozwojowa Grupy Wyszehradzkiej - Zjednoczeni na rzecz Milenijnych Celów Rozwoju” finansowanego ze środków Unii Europejskiej.
Źródło: PAH