Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Organizacje mogą starać się o lokal postępując według różnorodnych scenariuszy – zależnie od potrzeb, możliwości i „apetytu”.
Na początek wyjaśnijmy podstawowe pojęcia.
Siedziba to miejscowość, w której działa organizacja. Informację tę wpisujemy w statucie.
Adres to miejsce, gdzie należy kierować korespondencję do organizacji. Najczęściej adres siedziby i adres korespondencyjny są takie same.
Lokal to miejsce, w którym organizacja prowadzi działalność. Pojęcia siedziby i lokalu często, w potocznym rozumieniu, używane są wymiennie.
Czy organizacja musi mieć lokal?
Nie musi. Może działać „wirtualnie” przez stronę internetową lub korzystając z przestrzeni publicznej. Organizacja taka musi mieć jednak określoną siedzibę zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym [KRS] jako adres do korespondencji i przechowywania dokumentacji.
Kiedy musimy podać adres organizacji?
Adres, pod który będzie kierowana korespondencja, potrzebny jest już w momencie tworzenia organizacji i składania dokumentów w KRS.
Po uzyskaniu wpisu w KRS i numeru REGON, organizacja musi zostać zgłoszona do urzędu skarbowego i otrzymać numer NIP. Do jego uzyskania potrzebny jest m.in. dokument poświadczający prawo do użytkowania lokalu. Może to być umowa użyczenia, dzierżawy, najmu, akt własności lub inny dokument potwierdzający prawo do użytkowania lokalu.
Co jeszcze warto wiedzieć o umowach dotyczących lokalu?
Aby taka umowa była ważna musi zawierać co najmniej następujące informacje: pomiędzy kim a kim została zawarta, na jaki czas, co jest przedmiotem najmu, wysokość opłat, podpisy stron.
Umowa kupna/sprzedaży musi być zawarta notarialnie. Strony zawierające umowę najmu lub dzierżawy mogą, ale nie muszą potwierdzać jej ważności przed notariuszem.
Bezpłatne użyczenie lokalu jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych pod warunkiem, że lokal zostaje przeznaczony na cele wymienione w art.16 ust 1 ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych. Z bezpłatnego użyczenia mogą korzystać organizacje realizujące cele pożytku publicznego i nieprowadzące działalności gospodarczej.
Czy organizacja może mieć siedzibę w lokalu członka organizacji?
Tak. Właściciel mieszkania lub domu powinien podpisać umowę z członkiem zarządu (zgodnie ze sposobem reprezentacji określonym w statucie) lub z wyznaczonym pełnomocnikiem.
Co zrobić, gdy organizacja zmienia siedzibę lub adres?
Każda zmiana adresu lub siedziby organizacji wymaga zgłoszenia tego w KRS odpowiednim dla dotychczasowej siedziby. O zmianie trzeba zawiadomić także Wojewódzki Urząd Statystyczny (regon) i urząd skarbowy.
Jakie lokale mogą być siedzibą organizacji (wybrane możliwości)?
Lokale prywatne – użyczone, wynajęte, wydzierżawione, własne. Potrzebna jest minimum umowa bezpłatnego użyczenia, dająca organizacji prawo do korzystania z tego adresu do korespondencji oraz pozwalająca przechowywać dokumenty.
Lokale spółdzielcze – członek spółdzielni, dysponujący prawem do lokalu, powinien zawiadomić władze spółdzielni o chęci udostępnienia go organizacji i prosić o zgodę na użyczenie. Jeżeli organizacja chce prowadzić w lokalu np. zajęcia rehabilitacyjne, spółdzielnia ma prawo podnieść czynsz, ponieważ następuje zmiana przeznaczenia lokalu: z mieszkalnego na użytkowy.
Lokale instytucji publicznych – organizacje pomagające szpitalom, szkołom, teatrom, domom kultury mogą zawierać umowy z osobami zarządzającymi tymi instytucjami i korzystać z ich pomieszczeń.
Lokale firm – firmy mogą użyczać swojej powierzchni komercyjnie, po kosztach lub na innych zasadach.
Lokale administracji publicznej – w dużych miastach uchwały rad miejskich dookreślają warunki, na jakich organizacje mogą stać się użytkownikami wskazanych lokali. W mniejszych miejscowościach starania o lokal gminny podejmuje się bezpośrednio w urzędzie gminy. Uprzywilejowane w uzyskiwaniu i nabywaniu nieruchomości są organizacje pożytku publicznego.
Siedziba to miejscowość, w której działa organizacja. Informację tę wpisujemy w statucie.
Adres to miejsce, gdzie należy kierować korespondencję do organizacji. Najczęściej adres siedziby i adres korespondencyjny są takie same.
Lokal to miejsce, w którym organizacja prowadzi działalność. Pojęcia siedziby i lokalu często, w potocznym rozumieniu, używane są wymiennie.
Czy organizacja musi mieć lokal?
Nie musi. Może działać „wirtualnie” przez stronę internetową lub korzystając z przestrzeni publicznej. Organizacja taka musi mieć jednak określoną siedzibę zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym [KRS] jako adres do korespondencji i przechowywania dokumentacji.
Kiedy musimy podać adres organizacji?
Adres, pod który będzie kierowana korespondencja, potrzebny jest już w momencie tworzenia organizacji i składania dokumentów w KRS.
Po uzyskaniu wpisu w KRS i numeru REGON, organizacja musi zostać zgłoszona do urzędu skarbowego i otrzymać numer NIP. Do jego uzyskania potrzebny jest m.in. dokument poświadczający prawo do użytkowania lokalu. Może to być umowa użyczenia, dzierżawy, najmu, akt własności lub inny dokument potwierdzający prawo do użytkowania lokalu.
Co jeszcze warto wiedzieć o umowach dotyczących lokalu?
Aby taka umowa była ważna musi zawierać co najmniej następujące informacje: pomiędzy kim a kim została zawarta, na jaki czas, co jest przedmiotem najmu, wysokość opłat, podpisy stron.
Umowa kupna/sprzedaży musi być zawarta notarialnie. Strony zawierające umowę najmu lub dzierżawy mogą, ale nie muszą potwierdzać jej ważności przed notariuszem.
Bezpłatne użyczenie lokalu jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych pod warunkiem, że lokal zostaje przeznaczony na cele wymienione w art.16 ust 1 ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych. Z bezpłatnego użyczenia mogą korzystać organizacje realizujące cele pożytku publicznego i nieprowadzące działalności gospodarczej.
Czy organizacja może mieć siedzibę w lokalu członka organizacji?
Tak. Właściciel mieszkania lub domu powinien podpisać umowę z członkiem zarządu (zgodnie ze sposobem reprezentacji określonym w statucie) lub z wyznaczonym pełnomocnikiem.
Co zrobić, gdy organizacja zmienia siedzibę lub adres?
Każda zmiana adresu lub siedziby organizacji wymaga zgłoszenia tego w KRS odpowiednim dla dotychczasowej siedziby. O zmianie trzeba zawiadomić także Wojewódzki Urząd Statystyczny (regon) i urząd skarbowy.
Jakie lokale mogą być siedzibą organizacji (wybrane możliwości)?
Lokale prywatne – użyczone, wynajęte, wydzierżawione, własne. Potrzebna jest minimum umowa bezpłatnego użyczenia, dająca organizacji prawo do korzystania z tego adresu do korespondencji oraz pozwalająca przechowywać dokumenty.
Lokale spółdzielcze – członek spółdzielni, dysponujący prawem do lokalu, powinien zawiadomić władze spółdzielni o chęci udostępnienia go organizacji i prosić o zgodę na użyczenie. Jeżeli organizacja chce prowadzić w lokalu np. zajęcia rehabilitacyjne, spółdzielnia ma prawo podnieść czynsz, ponieważ następuje zmiana przeznaczenia lokalu: z mieszkalnego na użytkowy.
Lokale instytucji publicznych – organizacje pomagające szpitalom, szkołom, teatrom, domom kultury mogą zawierać umowy z osobami zarządzającymi tymi instytucjami i korzystać z ich pomieszczeń.
Lokale firm – firmy mogą użyczać swojej powierzchni komercyjnie, po kosztach lub na innych zasadach.
Lokale administracji publicznej – w dużych miastach uchwały rad miejskich dookreślają warunki, na jakich organizacje mogą stać się użytkownikami wskazanych lokali. W mniejszych miejscowościach starania o lokal gminny podejmuje się bezpośrednio w urzędzie gminy. Uprzywilejowane w uzyskiwaniu i nabywaniu nieruchomości są organizacje pożytku publicznego.
PODSTAWA PRAWNA
|
Źródło: gazeta.ngo.pl
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.