ADP Polska wprowadza inicjatywy wolontariackie dla pracowników – mogą oni wybierać spośród działań zorientowanych na ekologię, rozwój osobisty oraz akcji podejmowanych wspólnie z innymi organizacjami. Pracownicy biorący udział w wolontariacie otrzymują dodatkowy dzień wolny od pracy.
W ADP Polska funkcjonują już tematyczne grupy robocze zorientowane na akcje wśród pracowników. Jedna z grup działa w obszarze green, kolejna promuje inicjatywy z zakresu m.in. relacji, zarządzania czasem i zdrowia psychicznego, jeszcze inna skupia się na wspieraniu rozwoju zawodowego pracowników oraz identyfikacji barier, które to utrudniają. Każda z grup ma swojego lidera – osobę, która odpowiada za zbieranie pomysłów, przygotowywanie konkretnych akcji i koordynację działań.
Adresatami większości działań są pracownicy, jednak kolejnym obszarem, jaki zamierza promować ADP Polska, są działania społeczne na zewnątrz firmy przygotowywane we współpracy z innymi organizacjami, fundacjami i stowarzyszeniami w ramach programu wolontariatu. Pierwsza z takich akcji miała miejsce 10 maja w Bielsku-Białej z okazji Dnia Wolontariatu. Wspólnie z organizacjami Przestrzeń Wolności, Tęczowe Podbeskidzie i Teraz Ulica pracownicy ADP zorganizowali wydarzenie „Kuchnia społeczna”, podczas którego przygotowali wspólnie z organizatorami posiłki wegańskie, których sprzedaż zasiliła konto organizacji. Dochód ten został przeznaczony na organizację V Bielskiego Marszu Równości.
– Poza aspektem stricte pomocowym, wolontariat pracowniczy może być okazją dla pracowników, aby wykorzystać swoje mocne strony w innym obszarze niż codzienna praca. To danie pola do działania dla osób, które czują, że chciałyby robić więcej na rzecz innych, choć może nie zawsze jeszcze mają wyklarowany pomysł. Stawiamy na projekty, w których liczy się zmysł organizacyjny i współpraca, często z nowymi nieznanymi ludźmi. Z doświadczenia wiemy, że taka aktywność często przekłada się na zdobywanie nowych umiejętności i rozwój zawodowy – mówi Anna Barbachowska, dyrektorka HR i Diversity Champion w ADP Polska.
ADP nawiązuje kontakty z innymi organizacjami w celu zbudowania agendy wspólnych działań na następne miesiące. Czas, jaki pracownicy przeznaczyli na wolontariat zewnętrzny jest dla nich dniem dodatkowo wolnym od pracy.
Menedżerowie ADP widzą inne zalety płynące ze wspierania wolontariatu – to budowanie zaangażowania. Zgłaszanie działań niestandardowych i obserwacja jak są wprowadzane w życie, zwiększa poczucie osadzenia w firmie, buduje motywację. I nie tylko.
– Wyjście z utartych ścieżek, nauka nowych rzeczy, pobudza kreatywność, dostarcza dopaminy, poprawia samopoczucie. Efekt jest jeszcze silniejszy, jeśli zadanie dotyczy pozytywnych działań, mających społeczny wydźwięk. Po pierwszych pozytywnych informacjach zwrotnych postanowiliśmy to kontynuować i zwiększyć zasięg akcji – mówi Urszula Dźwilewska, specjalista ds. produktu w ADP Polska i liderka jednej z grup pracowniczych, odpowiedzialna w firmie za wolontariat. – Obserwujemy też inny trend, który mamy nadzieję odwrócić przynajmniej częściowo. Od pewnego czasu, zwłaszcza od zakończenia pandemii, mamy coraz mniej okazji, by spotykać się z innymi ludźmi twarzą w twarz. Kontakty, nawet służbowe i związane z załatwianiem codziennych spraw, coraz częściej przenoszą się do internetu. Ludzie mają więcej trudności w nawiązywaniu nowych relacji „w realu”. Mamy nadzieję, że wprowadzenie wolontariatu pracowniczego pomoże nam to to zmienić nawet w niedużym stopniu: ludzie mogą nawiązać i pogłębić znajomości z osobami, z którymi tylko mijali się na korytarzu, i z tymi spoza firmy.