Aby spać spokojnie... wizyta wspierająca ROEFS!
Realizujesz projekt w ramach PO KL? Chcesz sprawdzić, czy robisz to dobrze? Zaproś doradcę ROEFS na wizytę wspierającą. Od kilku lat niemalejącym zainteresowaniem cieszą się bezpłatne usługi doradczo-szkoleniowe świadczone przez sieć Regionalnych Ośrodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Wychodząc naprzeciw rosnącym oczekiwaniom, w ubiegłym roku Regionalne Ośrodki EFS (ROEFS) rozszerzyły wachlarz swoich usług o nową – wizytę wspierającą.
Wizyta wspierająca świadczona przez ROEFS to szczególny rodzaj doradztwa, polegający na zapoznaniu się doradcy z dokumentacją projektową, przeanalizowaniu jej pod kątem zgodności z wymaganiami Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz sformułowaniu rekomendacji po wizycie.
Innymi słowy, wizyta wspierająca przypomina trochę kontrolę w projekcie, jednak przeprowadzoną na wniosek zainteresowanego Projektodawcy, w sprzyjającej atmosferze, bez stresu towarzyszącego kontroli, a jej wyniki są przekazywane wyłącznie Projektodawcy. Zaproponowane w trakcie wizyty ewentualne modyfikacje i zmiany w realizowanym projekcie mają na celu lepsze przygotowanie jednostek realizujących projekty do ewentualnej zewnętrznej kontroli prawidłowości ich realizacji.
Czym jest wizyta wspierająca, do kogo jest skierowana – o odpowiedź na te i inne pytania poprosiłam ekspertów z ROEFS w Warszawie.
W jakim celu wprowadzono wizytę wspierającą?
Celem wizyty wspierającej jest zapewnienie Projektodawcy pomocy merytorycznej w realizacji projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, zaś jej wynikiem będzie dostarczenie Beneficjentowi, do jego wyłącznej wiadomości, informacji na temat poprawności realizacji określonych aspektów i rekomendacji służących usprawnieniu realizacji podejmowanych w projekcie działań.
Kto przeprowadza wizytę wspierającą?
Wizyty wspierające są przeprowadzane przez certyfikowanych doradców pracujących w Regionalnym Ośrodku EFS w Warszawie oraz ekspertów współpracujących z Ośrodkiem, czyli osoby posiadające rozległą wiedzę praktyczną w zakresie przygotowania, rozliczania i wdrażania projektów dofinansowanych z PO KL. Wiedza i kompetencje kadry są corocznie weryfikowane przez instytucję nadzorującą działania ROEFS – Centrum Projektów Europejskich.
Co może być przedmiotem wizyty wspierającej?
W trakcie wizyty wspierającej możliwe jest poddanie analizie doradcy wszelkich aspektów związanych z projektem realizowanym w ramach PO KL – to Beneficjent podejmuje decyzję, jakie obszary zostaną poddane diagnostyce, w jakim zakresie oraz w odniesieniu do jakiego czasu związanego z realizacją projektu.
Najczęściej wybieranymi obszarami są: prawidłowość rozliczeń finansowych; kwalifikowalność wydatków, ze szczególnym uwzględnieniem wydatków dotyczących personelu projektu; sposób rekrutacji uczestników projektu; sposób przetwarzania danych osobowych uczestników projektu; zgodność danych przekazywanych we wniosku o płatność w części dotyczącej postępu rzeczowego oraz postępu finansowego z dokumentacją dotyczącą realizacji projektu dostępną w siedzibie beneficjenta; prawidłowość realizacji działań informacyjno-promocyjnych oraz sposób prowadzenia i archiwizacji dokumentacji projektu i inne w zależności od potrzeb Projektodawcy.
Jaki zakres problemowy jest najczęściej poruszany podczas wizyty wspierającej?
Zdaniem Michała Pawlęgi, doradcy kluczowego w ROEFS Warszawa, najwięcej wątpliwości beneficjentów budzą zagadnienia dotyczące kwalifikowalności wydatków, w szczególności w zakresie odpowiedniego udokumentowania kosztów. Wielu projektodawców spoza sektora finansów publicznych, takich jak organizacje pozarządowe czy przedsiębiorstwa ma także wątpliwości związane ze spełnieniem zasady konkurencyjności oraz prowadzeniem rozeznania rynku i związaną z tym dokumentacją. Z jego doświadczenia wynika, że najczęstsze problemy dotyczą określania w jaki sposób oszacować wartość zamówień, a także co zrobić w sytuacji, gdy nie jest możliwe zgromadzenie wymaganej liczby ofert – powtórzyć zapytanie czy przedłużyć czas na składanie ofert?
Jak mówi Karolina Paulewicz-Bazała – doradczyni kluczowa w ROEFS, jednym z większych problemów zgłaszanych przez Projektodawców w trakcie trwania wizyt wspierających jest kwestia rozliczenia projektu. Przykładem może być jedna z firm szkoleniowych prowadząca szkolenia dla mikro i małych przedsiębiorstw z terenu Mazowsza. Niewystarczająca znajomość kwestii rozliczania projektów objętych pomocą publiczną na szkolenia spowodowała poważne problemy związane z właściwym udokumentowaniem procesu rekrutacji, jak również z udokumentowaniem wysokości udzielonej pomocy publicznej. Dzięki przeprowadzonej wizycie wspierającej uporządkowano, jak również uzupełniono niezbędną dokumentację, tj. formularze ubiegania się o pomoc publiczną, umowy szkoleniowe, deklaracje uczestników.
Gdzie odbywa się wizyta wspierająca?
Wizyta wspierająca odbywa się zawsze w siedzibie Beneficjenta, gdzie jest przechowywana dokumentacja projektowa.
Ile trwa wizyta wspierająca?
Czas trwania wizyty wspierającej zawsze jest ustalany indywidualnie, nie ma formalnych ograniczeń, zwykle zależy od liczby dokumentów przekazanych do przeanalizowania i liczby kwestii problemowych podanych do rozwiązania w projekcie.
Ile kosztuje wizyta wspierająca?
Wizyta wspierająca, tak jak i pozostałe usługi ROEFS jest bezpłatna. Zapraszając do siebie doradcę ROEFS, Projektodawca nie zapłaci ani złotówki.
Czy liczba wizyt wspierających jest limitowana?
Nie ma limitu wizyt wspierających i każdy beneficjent, który np. realizuje kilka projektów, może zapraszać ekspertów na wizytę wspierającą do kolejnego realizowanego przez siebie projektu. Może też zaprosić doradcę na kolejną wizytę w tym samym projekcie, np. w celu weryfikacji czy rekomendacje zostały właściwie wdrożone, może też skorzystać z doradztwa w Ośrodku.
Kto otrzyma informacje o przeprowadzonej wizycie wspierającej?
Wizyta wspierająca ma charakter poufny, a informacje na temat zweryfikowanych dokumentów i ewentualnych miejsc problemowych nie są przekazywane do IP/IP2 (np. Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych), a jedynie do wiadomości Projektodawcy – należy pamiętać, że służy ona usprawnieniu działań i zapewnieniu prawidłowej ścieżki realizacji projektu.
Jedynym dokumentem, który pozostaje w ROEFS w związku z przeprowadzoną wizytą i może być przekazywany do IP/IP2, jest wniosek o przeprowadzenie wizyty wspierającej, a następnie potwierdzenie jej wykonania, czyli karta wizyty wspierającej.
Podsumowując: żadne informacje dotyczące przebiegu wizyty i wniosków z niej nie są udostępniane jakiemukolwiek innemu podmiotowi poza zainteresowanym Projektodawcą.
W jaki sposób można skorzystać z wizyty wspierającej?
W odpowiedzi na przesłane zapotrzebowanie na wizytę wspierającą eksperci przeanalizują potrzeby Projektodawcy i skontaktują się z nim w celu ustalenia dogodnego terminu przeprowadzenia wizyty wspierającej. Po wizycie Beneficjent otrzyma informacje o zakresie przeprowadzonej wizyty wspierającej i stwierdzonym stanie faktycznym oraz rekomendacjach dotyczących realizowanego projektu.
Jakie są korzyści dla Projektodawców?
Wszystkim, którzy potrzebują dodatkowej zachęty do skorzystania z nowej usługi ROEFS, przedstawiam kilka opinii Projektodawców z terenu działania Regionalnego Ośrodka EFS w Warszawie, którzy już skorzystali z propozycji bezpłatnej wizyty wspierającej i zgodzili się podzielić swoją opinią:
- Wizyta wspierająca pomogła nam podjąć decyzję, jakie kryteria najlepiej dobierać przy organizowaniu kolejnych konkursów na firmy szkoleniowe jako podwykonawców, tak aby nie dyskryminować żadnej z nich. Ponadto dzięki właściwym wskazówkom mogliśmy w sposób transparentny zatrudnić pracowników do zespołu projektowego dzięki jasnej metodologii wyboru ( tabelka z kryteriami i wagami). Po sprawdzeniu dokumentacji z kilku pierwszych szkoleń, dostaliśmy też informację zwrotną, że prowadzimy ją właściwie i nie musimy nic zmieniać. Dzięki temu przeszliśmy trzydniową kontrolę z Jednostki z wynikiem wzorcowym – nie było żadnych uwag.
- Bardzo ucieszyliśmy się, że istnieje możliwość korzystania z wizyt wspierających. Studiowanie wytycznych i podręczników wsparte dodatkowo wiedzą oraz poradami eksperta zdecydowanie zwiększa pewność, że zadanie jest w odpowiedni sposób realizowane.
- Wizyta wspierająca to była unikalna możliwość rozmowy z ekspertem, dyskusji nad dokumentami tworzonymi w projekcie. Dzięki obecności w biurze można sięgnąć do materiału źródłowego, przedyskutować kwestie budzące wątpliwość, w tym w gronie całego zespołu. Bardzo pomocne było zaangażowanie eksperta w stworzenie dodatkowych materiałów niezbędnych w projekcie - oszczędziło zespołowi dużo czasu. Polecam innym realizatorom.