1 lipca 2023 Google Analytics 4 (GA4) zastępuje Universal Analytics, co oznacza, że wszystkie stare konta Google Analytics przestaną przetwarzać dane. W poniższym artykule dowiesz się, jak poprawnie dokonać migracji do GA4. Jeśli nie korzystasz jeszcze z Google Analytics, dowiesz się, jak powinna wyglądać konfiguracja tej usługi.
Krok 1 - uruchom usługę GA4 w istniejącym panelu Google Analytics
- W Google Analytics w lewym dolnym rogu kliknij "Administracja".
- W kolumnie "Usługa" kliknij "Asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4".
- W sekcji "Chcę utworzyć nową usługę Google Analytics" 4 kliknij "Zacznij".
- W zależności od sposobu instalacji obecnego Google Analytics Universal Analytics, po zaznaczeniu wszystkich zgód, na ekranie zobaczysz jedną z dwóch opcji:
- Utwórz usługę - jeśli widzisz tę opcję, oznacza to, że Google Analytics może ponownie wykorzystać dotychczasową instalację Universal Analytics w usłudze GA4. Zaznacz tę opcję i przejdź do kroku 2 poniżej,
- Utwórz i kontynuuj - zaznacz tę opcję i przejdź do kroku 1 poniżej.
Jeśli korzystasz z Google Analytics Universal Analytics:
Historyczne dane z Google Analytics Universal Analytics nie będą dostępne w panelu GA4. Po 1 lipca 2023 będzie możliwość przeglądania historycznych danych Universal Analytics przez okres przynajmniej 6 miesięcy (Google w najbliższych miesiącach poda datę, od której dotychczasowe usługi Universal Analytics przestaną być dostępne).
Oczywiście dane historyczne mogą mieć dla Twojej organizacji duże znaczenie, dlatego też polecamy dokonać eksportu danych.
Jeśli nie korzystasz jeszcze z Google Analytics:
GA4 może zostać zaimplementowany tylko za pośrednictwem Google Tag Managera (GTM) lub gtag.js. W tym artykule skupimy się na GTM, który jest prostszym rozwiązaniem. Jeśli nie masz jeszcze na swojej stronie zainstalowanego GTM, skorzystaj z instrukcji, a następnie postępuj zgodnie z krokami poniżej.
Krok 1 - zainstaluj Google Analytics GA4 korzystając z Google Tag Managera (GTM)
- Upewnij się, że na Twojej stronie jest zainstalowany GTM (zgodnie z instrukcją powyżej).
- W zakładce "Administracja" → "Skonfiguruj Asystenta" → "Gromadzenie danych" → kliknij “Zarządzaj strumieniami danych” i skopiuj identyfikator pomiaru (G-XXXXXXXXXX).
- Przejdź na Google Tag Manager i na zakładce "Tagi" kliknij “Nowy”, a następnie wybierz typ tagu “Google Analytics: konfiguracja GA4”.
- Wklej skopiowany wcześniej identyfikator pomiaru i wybierz regułę “All Pages”, tak aby GA4 był aktywny na wszystkich zakładkach Twojej strony www
- Zapisz tag, a następnie prześlij zmiany, klikając w przycisk “Prześlij”.
Krok 2 - upewnij się, że GA4 zaczytuje dane
W osobnej karcie Twojej przeglądarki internetowej wejdź na swoją stronę internetową, a następnie w panelu Google Analytics przejdź do zakładki "Raporty" → "Czas rzeczywisty", aby upewnić się, że dane się zaczytują (zanim dane zaczną się pojawiać w Twojej usłudze GA4 może minąć nawet do 48h).
Krok 3 - włącz Google Signals
Dzięki Google Signals, Google Analytics będzie zbierał dodatkowe dane o użytkownikach Twojej strony www, którzy włączyli personalizację reklam i zalogowali się na swoje konta Google. Aby włączyć Google Signals:
- W zakładce Administracja → Skonfiguruj Asystenta → Ustawienia usługi → kliknij “Włączanie Google Signals” → “Zarządzaj Google Signals”,
- W sekcji Gromadzenie danych włącz ”Zbieranie danych w Google Signals”,
- W sekcji Potwierdzenie dotyczące zbierania danych użytkownika kliknij “Potwierdź”,
- Wróć do zakładki “Skonfiguruj Asystenta” i przy “Włączanie Google Signals” zaznacz “Oznacz jako ukończone”.
Krok 4 - skonfiguruj konwersje
Konwersje służą do rejestracji określonych działań użytkowników Twojej witryny. Konwersją może być m.in. rejestracja na wydarzenie, zapis na newsletter czy zakup. Możesz zaimportować skonfigurowane wcześniej konwersje w Google Analytics Universal Analytics lub stworzyć je od podstaw w nowym panelu GA4:
Zanim zaczniesz konfigurować konwersje wejdź w zakładkę Administracja → Strumienie danych. Następnie kliknij w "GA4" → w sekcji “Pomiar zaawansowany” kliknij ikonę koła zębatego (Skonfiguruj pomiar zaawansowany) → zaznacz wszystkie opcje i kliknij “Zapisz”.
Importowanie konwersji z Universal Analytics
W Universal Analytics do pomiaru konwersji służą cele. W nowym panelu GA4 konfigurujemy zdarzenia konwersji. Aby zaimportować cele z Universal Analytics jako zdarzenia konwersji w GA4:
- W zakładce "Administracja" → "Skonfiguruj Asystenta" → "Ustawienia usługi" → kliknij “Konfiguracja konwersji” → “Importuj z Universal Analytics”,
- W panelu "Importuj istniejące cele z połączonej usługi" wybierz cele, które chcesz odtworzyć w nowej usłudze w GA4 jako zdarzenia konwersji,
- W prawym górnym rogu kliknij ”Importuj wybrane konwersje”,
- Wróć do zakładki “Skonfiguruj Asystenta” i przy “Konfiguracja konwersji” zaznacz “Oznacz jako ukończone”.
Konfiguracja konwersji w GA4
W instrukcji poniżej przedstawiamy, jak skonfigurować podstawową konwersję pod wyświetlenie strony docelowej (np. strony z podziękowaniem za zapis do newslettera, która znajduje się pod linkiem twojadomena.pl/dziekujemy-za-zapis). Ten typ konwersji stanowi najbardziej popularną formę mierzenia konwersji w Google Analytics.
W GA4 do tworzenia konwersji wykorzystujemy zdarzenia, które oznaczamy jako konwersje. Aby skonfigurować opisaną powyżej konwersję pod zapis na newsletter:
- W zakładce "Administracja" → "Zdarzenia" → kliknij “Utwórz zdarzenie” i “Utwórz”,
- W polu "Nazwa zdarzenia niestandardowego" wpisz nazwę zdarzenia. W tym przykładzie wpisz “zapis_newsletter”,
- W sekcji "Warunki dopasowania" wpisz pierwszy warunek dopasowania. W tym przykładzie wpisz „event_name równa się page_view”,
- Kliknij ”Dodaj warunek” → w tym przykładzie wpisz „page_location zawiera “dziekujemy-za-zapis”. Dzięki temu za każdym razem, gdy użytkownik odwiedzi zakładkę Twojej strony www zawierającą w adresie URL “dziekujemy-za-zapis” zostanie naliczone zdarzenie,
- Kliknij “Utwórz”,
- Wróć do zakładki "Administracja" → kliknij “Konwersje” → “Nowe zdarzenie konwersji” i wpisz określoną powyżej nazwę “zapis_newsletter”. Po oznaczeniu zdarzenia jako konwersji zastosowanie konfiguracji do zdarzenia może potrwać od kilku minut do kilku godzin,
- Gdy zastosujesz konfigurację do zdarzenia, wejdź na stronę potwierdzenia zapisu na newsletter w swojej witrynie. Następnie otwórz kartę "Liczba konwersji według nazwy zdarzenia" w raporcie “czas rzeczywisty” oraz wyszukaj zdarzenie „zapis_newsletter”. Jeśli widzisz zdarzenie na karcie, Analytics traktuje je jako konwersję,
- Wróć do zakładki “Skonfiguruj Asystenta” i przy “Konfiguracja konwersji” zaznacz “Oznacz jako ukończone”.
Krok 5 - przenieś listy odbiorców
Jeśli korzystasz z list odbiorców (zdefiniowanych na podstawie określonych zachowań grup użytkowników, które mogą zostać wykorzystane m.in. w kampanii remarketingowej), masz możliwość przeniesienia list odbiorców z Universal Analytics lub skonfigurowania ich od podstaw w nowym panelu GA4.
Konfigurowanie grup odbiorców od podstaw
W zakładce "Administracja" → "Skonfiguruj Asystenta" → "Ustawienia usługi" → kliknij “Zdefiniuj odbiorców” → “Zarządzaj odbiorcami”. Google automatycznie tworzy dwie grupy odbiorców: “All users” oraz “Purchasers”. Aby stworzyć nową grupę odbiorców kliknij “Nowi odbiorcy”.
- Możesz skorzystać z gotowych szablonów lub zdefiniować własnych odbiorców klikając w “utwórz niestandardową listę odbiorców”.
- Poniżej (w galerii) znajduje się przykład zdefiniowanej grupy odbiorców, którzy odwiedzili zakładkę kontakt na Twojej stronie internetowej (znajdującej się pod linkiem twojadomena.pl/kontakt) w ciągu ostatnich 30 dni.
- Po skonfigurowaniu list odbiorców wróć do zakładki “Skonfiguruj Asystenta” i przy “Zdefiniuj odbiorców” zaznacz “Oznacz jako ukończone”.
Przenoszenie list odbiorców z Universal Analytics
Przenoszenie list odbiorców z Universal Analytics do GA4 odbywa się za pośrednictwem arkuszy Google, do których przy użyciu wtyczki GA4 Migrator for Google Analytics (do ściągnięcia tutaj) najpierw eksportujmy listy odbiorców z Universal Analytics, następnie importujemy je z arkuszy Google bezpośrednio do GA4. Aby to zrobić postępuj zgodnie z instrukcją poniżej:
- Upewnij się, że z poziomu konta Google masz co najmniej rolę przeglądającego w usłudze Universal Analytics i co najmniej rolę edytującego w usłudze Google Analytics 4,
- Zainstaluj wtyczkę GA4 Migrator for Google Analytics - tutaj,
- Utwórz nowy arkusz Google - tutaj, a następnie aktywuj pasek boczny dodatku, klikając "Rozszerzenia" → "GA4 Migrator for Google Analytics™" → "Migrate audience definitions to GA4" (Przenieś definicje list odbiorców do GA4). Postępuj zgodnie z kolejnymi krokami w otwartym oknie,
- Po zakończeniu importu zobaczysz arkusz Google, który będzie zawierał nazwy list odbiorców, definicje i informacje o tym, czy możesz eksportować definicje do usługi Google Analytics 4. Jeśli możesz eksportować definicję listy odbiorców, w pierwszej kolumnie zobaczysz stan „Ready to migrate” („Gotowa do przeniesienia”),
- Aby dokonać importu do Google Analytics 4, w menu po prawej stronie wybierz usługą GA4, do której chcesz wyeksportować listy odbiorców a następnie kliknij “Migrate”,
- Upewnij się, że listy odbiorców zostały poprawnie zaimportowane do GA4, przechodząc na GA w zakładce "Administracja" → "Odbiorcy",
- Wróć do zakładki “Skonfiguruj Asystenta” i przy “Zdefiniuj odbiorców” zaznacz “Oznacz jako ukończone”.
Krok 6 - połącz konto z Google Ads
- W zakładce "Administracja" → "Usługa" → kliknij “Połączenia z Google Ads”.
- Kliknij “Połącz”.
- Kliknij “Wybierz konta Google Ads” i zaznacz konto/a reklamowe, które chcesz połączyć z Google Analytics. W tym miejscu zobaczysz tylko konta Google Ads, w których jesteś administratorem.
- Kliknij “Potwierdź” → “Dalej” → “Dalej” → “Prześlij”.
- Wróć do zakładki “Skonfiguruj Asystenta” i przy “Połącz z Google Ads” zaznacz “Oznacz jako ukończone”.
Wszystkie grupy odbiorców zdefiniowane w GA4 będą automatycznie dostępne na Twoim koncie Google Ads.
Krok 7 - zakończ Asystenta konfiguracji
- Przejdź do zakładki “Skonfiguruj Asystenta” i przy “Ustalanie stawek za konwersje GA4” oraz “Kierowanie reklam na odbiorców GA4” zaznacz “Oznacz jako ukończone”.
Twoje konto Google Analytics GA4 jest w pełni skonfigurowane
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej nt. poruszania się po nowym panelu GA4, konfiguracji zaawansowanych konwersji, czy wykorzystywaniu danych z Google Analytics GA4 w Twoich kampaniach Google Ads zachęcamy do zakupu kursu Google Analytics GA4 dostępnego w przedsprzedaży - tutaj.
Chcesz zlecić konfigurację Google Analytics 4 (GA4) profesjonalistom?
Skorzystaj z oferty - tutaj
Zawiera: 1) Przeprowadzenie migracji do GA4, 2) Konfigurację panelu GA4, 3) Konfigurację Konwersji, 4) Integrację z kontem reklamowym Google Ads.
Źródło: Webup!