6 września odbyło się posiedzenie grupy roboczej ds. horyzontalnych PO KL
Podczas spotkania grupy omówiono m.in. stan wdrażania projektów innowacyjnych i ponadnarodowych oraz jedną z zasad horyzontalnych, dotyczącą równości szans osób niepełnosprawnych.
W pierwszej części posiedzenia przedstawiciele Krajowej Instytucji Wspomagającej przestawili Analię jakościową projektów innowacyjnych oraz współpracy ponadnarodowej w ramach PO KL. Celem analizy, której efekty końcowe mają być znane pod koniec przyszłego roku, jest stworzenie tak zwanych klastrów projektowych, które w oparciu o tworzoną mapę wszystkich projektów innowacyjnych i ponadnarodowych realizowanych w kraju, mają grupować projekty według wspólnych cech: odbiorców oraz charakteru produktów finalnych wynikających z projektów. Celem n analizy ma być wyłonienie przedsięwzięć zbieżnych w szczególności w zakresie grup docelowych i rodzaju produktów, w obrębie poszczególnych obszarów PO KL, priorytetów oraz - dla projektów innowacyjnych - tematów innowacyjnych. Ma to pomóc instytucjom zarządzającym projektami zintegrować pomiędzy różnymi jednostkami działania, tak by zwiększyć efektywność ich działań i zminimalizować koszty biurokratyczno-organizacyjne. Analiza jakościowa będzie okresowo aktualizowana oraz udostępniana wszystkim zainteresowanym, na portalu KIW.
Następnie zostały zaprezentowane Czynniki ułatwiające i utrudniające realizację Projektów Innowacyjnych i Projektów Współpracy Ponadnarodowej oraz elementy sprzyjające utrwalaniu ich rezultatów. Na podstawie danych przesłanych do Krajowej Instytucji Wspomagającej z Instytucji Pośredniczących pierwszego i drugiego stopnia. Na podstawie zebranych informacji KIW zasugerowała wzięcie pod uwagę następujących czynników:
- zwiększenie kwot alokacji na konkursy (co już zaobserwowano), które spowodują wzrost zainteresowania projektodawców;
- ustanowienie dostatecznie długich terminów naboru (w większości przypadków ma już zastosowanie);
- realne wykorzystywanie doświadczenia wszystkich instytucji/osób uczestniczących w systemie realizacji PO KL i projektodawców i tworzenie sieci współpracy pomiędzy nimi;
- promowanie zasady elastycznego wprowadzania zmian w projektach;
- prowadzenie nieustannego monitoringu realizowanych projektów, który pozwala na wczesne wykrycie najważniejszych nieprawidłowości i daje czas na ewentualne korekty i podjęcie działań naprawczych;
- podtrzymywanie zawiązywanych w trakcie prowadzenia projektów partnerstw, w tym ponadnarodowych, także po zakończeniu realizacji projektu;
- wprowadzenie systemu szkoleń dla beneficjentów;
Kolejny punkt posiedzenia poświęcony był realizacji rekomendacji wypracowanych przez grupę roboczą, odnoszących się do wdrażania projektów innowacyjnych. Rekomendacje te dotyczyły:
- nawiązania kontaktu z Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich w sprawie wsparcia w działaniach promocyjno-informacyjnych w związku z tegorocznym konkursem na projekty innowacyjne;
- opracowania skróconej informacji dot. wymogów związanych z realizacją poszczególnych faz projektu innowacyjnego, testującego;
- utworzenia jednolitego zestawu pytań i odpowiedzi (FAQ) na stronie internetowej KIW, uwzględniającego pytania zadawane mailowo oraz telefonicznie;
- prezentacji założeń projektów innowacyjnych testujących na posiedzeniach Sieci Tematycznych, przed oceną strategii wdrażania;
- zwrócenia uwagi Sekretariatów regionalnych ST i krajowych ST na to, aby oceny strategii wdrażania projektów innowacyjnych dokonywane przez ekspertów były kompleksowe i odnosiły się również do meritum wstępnej produktu finalnego;
- wprowadzenia kwartalnych sprawozdań dla ST z realizacji projektów innowacyjnych testujących.
W przypadku pierwszej rekomendacji, KIW opracowała indywidualny plan działania w zakresie promocyjno-informacyjnym dot. Konkursu. Przygotowano również w całości skróconą informację dotyczącą wymogów realizacyjnych w poszczególnych fazach projektu innowacyjnego, testującego. Realizacja pozostałych czterech punktów jest na poziomie zaawansowanym, a w większości ( tak ja w przypadku utworzenia jednolitego zestawu pytań i odpowiedzi [FAQ] ) jest już bezpośrednio wdrażana.
Ostatnia część spotkania grupy, poświęcona była zasadzie horyzontalnej równości szans osób niepełnosprawnych. Reprezentantka Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej przedstawiła informacje na temat zasady równości szans w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki, odnosząc to do sytuacji osób niepełnosprawnych oraz opisując istniejące mechanizmy i reguły, mające na celu realizację zasady ich równego traktowania . Członkowie grupy z różnych instytucji publicznych krótko opisali swoje doświadczenia odnoszące się do działań na rzecz zrównania możliwości osób niepełnosprawnych, szczególnie, w sferze zawodowej. Padały przykłady realizowanych projektów, takich jak digitalizacja księgozbiorów, szkolenia pracowników oraz informacje bezpośrednio związane z dostosowaniem organizacyjno-architektonicznym instytucji państwa. Przedstawiciel partnerów społecznych, rozwinął wątek uelastycznienia kryteriów dla projektów konkursowych, w celu poszerzenia zakresu usług i działań służących równości szans osób niepełnosprawnych. Podkreślił on również konieczność wprowadzenia dla kryteriów projektowych we wszystkich programach operacyjnych (jako zasada horyzontalna) zasady równego dostępu osób niepełnosprawnych do wykonywania przez nich pracy zawodowej. Członkowie grupy zgodzili się na przedłożenie wymienionego wyżej postulatu, rozszerzając go o uwzględnienie i opracowanie innych metod i form osiągnięcia realizacji zasady równości szans osób niepełnosprawnych i wpisania tej zasady do wszystkich PO.
Powyższe informacje pochodzą od Michała Dymkowskiego, uczestnika prac grupy roboczej ds. horyzontalnych PO KL, z Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych
Źródło: Informacja własna, OFOP