6 najlepszych praktyk dla wirtualnego wolontariatu
Dzięki współpracy, nieszablonowemu myśleniu i wykorzystaniu technologii, wirtualny wolontariat może dalej mieć wpływ na społeczności i projekty potrzebujące wsparcia. Firma AMD przygotowała 6 przydatnych praktyk, aby z powodzeniem przestawić się na wirtualne aktywności na bazie usług
W świecie korporacyjnym przestawienie się na pracę wirtualną w czasie pandemii okazało się łączyć z nowymi możliwościami w zakresie poprawy łączności i kontaktu z ludźmi tam, gdzie są: czyli w domach. Wiele wskazuje też na to, że to pozostanie z nami także w realiach postpandemicznych.
Istnieje kilka rzeczy, które jednoczą ludzi – np. wolontariat. Wraz ze zwiększaniem się ostatnio opcji na pracę zdalną firmy szukają i znajdują nowe sposoby na to, aby zaangażować swoje zespoły i społeczności w ramach wolontariatu. Korzyści z tego podejścia są zaś widoczne.
Liderzy biznesu wiedzą, że wolontariat korporacyjny wzmacnia zespoły, pracowników i same firmy. Gdy jedne firmy anulowały lub przełożyły swoje aktywności związane z wolontariatem, inne przestawiły się na wirtualny wolontariat czy eWolontariat. Zamiast opracowywać nowe programy dla wirtualnych wolontariuszy, przedsiębiorstwa mogą współpracować z niezależnymi platformami i partnerami wolontariackimi, dzięki czemu mogą powiększyć zasięg oddziaływania wśród instytucji non-profit oraz dotrzeć do osób z dotychczas niedosięgnionych społeczności.
W AMD zrozumieliśmy, że poprzez dostosowanie naszego „2021 Day of Service” do realiów wirtualnych możemy utrzymać tę samą wartość, co przy wcześniejszych fizycznych inicjatywach. Dzięki współpracy z Goodera i Impact4Good AMD dotarło do bez mała 2000 pracowników w 28 placówkach na świecie, uzyskując w sumie aż 6000 godzin wolontariatu.
Dzięki współpracy, nieszablonowemu myśleniu i wykorzystaniu technologii, wirtualny wolontariat może dalej mieć wpływ na społeczności i projekty potrzebujące wsparcia. Firma AMD przygotowała 6 przydatnych praktyk, aby z powodzeniem przestawić się na wirtualne aktywności na bazie usług:
1. Zacznij wcześnie – przestawianie się na wirtualny wolontariat może być bardzo czasochłonne, więc zacznij planować miesiące wcześniej, aby partnerskie instytucje non-profit mogły zaproponować inicjatywy odmienne od tradycyjnych.
2. Obficie komunikuj – przestawienie się na wirtualny wolontariat często wymaga stworzenia nowych procesów i platform, z którymi pracownicy nie są zaznajomieni. Pozostań w bliskim kontakcie z nimi, aby móc zaoferować im wsparcie przez cały czas.
3. Bądź elastyczny – wykorzystaj elastyczność, jaką dają wirtualne wydarzenia, poprzez oferowanie opcji zarówno czasowych, jak i trwających stale, a także krótkich sesji informacyjnych z instytucjami non-profit, które nie angażują zbyt wiele czasu pracownika.
4. Zarządzaj ciszą – internet może i czasem przestaje działać, więc bądź przygotowany na ciszę w rozmowie. Pracownikom też trudniej jest rozmawiać wirtualnie, więc wypełnij tę przestrzeń, dbając o tematy na początek konwersacji czy pytania o ciekawostki.
5. Stwórz połączenia – zmęczenie pracą w sieci to wyzwanie dla dalszych wirtualnych aktywności, ale z doświadczenia AMD wynika, że dostępność partnerów non-profit w zakresie rozmowy o ich misji pomaga pracownikom poczuć głębszą wspólnotę z organizacjami i dostrzegać wpływ ich własnych działań.
6. Zaoferuj zachęty – nawet niewielkie nagrody mogą zmotywować ludzi do udziału. W celu zachęcenia pracowników do dołączenia do wolontariatu w zakresie naszego raportu ESG w AMD losowo nagradzaliśmy pracowników poprzez przyznanie im karty podarunkowej, którą mogli przeznaczyć na swoje ulubione organizacje non-profit.
Istotną sprawą dla firm i instytucji jest pomoc społeczności, zwłaszcza w czasie trwającej pandemii. Z kolei struktury pracy hybrydowej i zdalnej, z których korzystali liderzy biznesu, oferują też lepszą elastyczność i możliwości wirtualnego wolontariatu.
Źródło: Firma AMD