Podcasting jest modny. I będzie coraz modniejszy. Jeżeli chcesz w projekt wpisać produkcję podcastu, dowiedz się, jak to krok po kroku zrobić.
Krok pierwszy: „na próbę”
Jeżeli nie jesteś pewien, pewna, czy chcesz robić podcast, lub nie wiesz, czy polubisz swój głos „w mikrofonie”, to nie zaczynaj działań od wpisywania podcastu w projekt i od kupowania drogiego sprzętu. Szkoda czasu i środków, byś zrozumiał, zrozumiała, że podcasting nie jest dla ciebie. Nagraj się na komórce, stabilnie ustawionej i sprawdź, jak brzmisz i czy „czujesz to coś” podczas nagrywania. Stabilizację telefonu możesz osiągnąć w następujący sposób:
- poprzez ustawienie go na stoliku w szerokiej szklance, mikrofonem do góry;
- zamontowanie go na mini statywie biurkowym z uchwytem dla komórek. Niektóre selfiesticki mają taką funkcję statywu;
- poprzez użycie zestawu słuchawkowego, najlepiej w wersji bluetooth. Zestawy przewodowe są świetne pod warunkiem, że mikrofon jest trwale przypięty obok ust, a ty się nie będziesz poruszać. Nie ma nic straszniejszego niż kabel szurający o sweter lub koszulkę. A uwierz mi, że to naprawdę wyraźnie słychać na nagraniu!
Jeżeli podczas nagrywania poczujesz „to coś”, jakość jest przyjemna do odsłuchu w słuchawkach, a ty jesteś „raptusem”, to zrób to od razu. Nagraj odcinki i niech idą w świat.
Pamiętaj jednak, że podcast nie jest projektem w organizacji, który „zniknie”, gdy tobie się znudzi. Zalecam ci odpowiednie przygotowanie się do nagrywania podcastu i poszukanie dotacji na zakup sprzętu, który da ci jakość lepszą od twojego telefonu komórkowego.
Krok 2: przygotuj się!
W wielkim skrócie, aby przygotować siebie i swoją organizację do nagrywania podcastu, powinnaś, powinieneś, po pierwsze, uzupełnić swoją wiedzę techniczną. Jeżeli chcesz samodzielnie nagrywać, montować i dystrybuować materiały, powinnaś, powinieneś mieć przynajmniej ogólne rozeznanie w następujących tematach:
- dykcja i podstawowa emisja głosu,
- sprzęt i jego podłączenie,
- montaż i programy montażowe,
- systemy do publikacji podcastów – płatne i bezpłatne typu WordPress,
- promocja i budowanie społeczności.
Jeśli jesteś ekspertem z wszystkich tych dziedzin – gratulacje, ja spędziłam sporo godzin na uzupełnianiu tych braków wiedzowych. Jeżeli nie chcesz tego robić, poszukaj ludzi, którzy stworzą zespół osób odpowiadających za poszczególne etapy.
Po drugie, powinnaś, powinieneś dokładnie zaplanować, o czym będzie twój podcast i jak się będzie nazywać. W ramach tego etapu powinnaś, powinieneś:
- wybrać nazwę audycji i sprawdzić, czy już taka nazwa gdzieś nie funkcjonuje;
- sprawdzić, czy jest dostępna domena internetowa dla Twojego podcastu;
- zaplanować początkowe 10-15 tematów odcinków tak, aby sprawdzić, czy twój temat się nie wyczerpie po pierwszych trzech nagraniach.
Mój etap przygotowawczy trwał około ośmiu miesięcy pracy „po godzinach”. W tym czasie dokładnie rozplanowałam, co chcę robić i pozyskałam dotację ze „Śląskie NOWEFIO 2021-2023” na zakup niezbędnego sprzętu. Jeżeli chcesz wiedzieć, co kupiłam i dlaczego, zapraszam na stronę www mojego podcastu, na której opisuję moje decyzje zakupowe.
Krok 3: wreszcie nagrywamy :)
Po przygotowaniach wreszcie nadszedł czas na nagranie czołówek, końcówek i kawałków merytorycznych do twojego podcastu. W dużym skrócie, do nagrań potrzebujesz mikrofonu, kabla i miejsca, w którym będziesz zapisywać nagrania. Możesz połączyć mikrofon bezpośrednio z komputerem lub użyć tzw. rejestratora dźwięku, który zapisuje urządzenia na karcie pamięci. Taki rejestrator dźwięku też można połączyć z komputerem i zapisywać pliki w jego pamięci.
Niezależnie od tego, jak nagrywasz i jakiego sprzętu używasz, zadbaj, aby nagrywać w cichym miejscu, wypełnionym tkaninami lub papierami pochłaniającymi dźwięk. Po przygotowaniu miejsca i siebie, wyobraź sobie, że jesteś w studio nagraniowym i nagrywaj :)
Ja najpierw nagrywałam merytorykę do kilku odcinków, następnie napisałam i dograłam początek i koniec każdego odcinka. U mnie intro i outro będą takie same, ale można też kompletnie pominąć ten krok i nagrywać „czyste rozmowy”.
Po nagraniu odcinek trzeba zmontować, tj. usunąć z niego wszystkie niepotrzebne dźwięki. Do tego celu możesz skorzystać z darmowego programu Audacity, który, co prawda jest mega irytujący w użytkowaniu, ale żadnej potrzebnej funkcji mu nie brakuje :)
I już na sam koniec, przed publikacją, powinnaś, powinieneś wrzucić twój odcinek do Auphonic. To aplikacja działająca w przeglądarce, która wyrównuje poziomy dźwięku i sprawia, że odcinek jest milszy dla ucha. Auphonic jest płatny, ale do 2 godzin nagrań w miesiącu możesz mieć za darmo.
Krok 4: publikacja
Kolejnym etapem pracy z każdym odcinkiem podcastu jest publikacja. Jest kilka sposobów publikowania podcastów online. Można to robić na własnej www. Wtedy powinnaś, powinieneś zadbać o brak limitów przesyłu danych u hostingodawcy, stronę postawioną na Wordpress i instalację wtyczki Seriously Simple Podcasting.
Jeżeli nie chcesz budować twojej podcastowej www, to możesz skorzystać z usługi Spreaker, BuzzSprout lub innych hostingów podcastowych. Są to miejsca, w których przechowujesz odcinki twojego podcastu w sieci i skąd ludzie i aplikacje mogą je sobie pobierać na komputery i komórki. Te usługi działają w systemie subskrypcyjnym, ale znacząco ułatwiają pracę. Wgrywasz w nie odcinek, a one z automatu publikują go i dodają do Google i apple podcast.
Krok 5: promocja
Jeżeli nie działasz w stale w internetach i nie masz zbudowanej grupy fanów, to publikacja podcastu w Google i Apple niewiele Ci da. W moim przypadku po tygodniu od prawidłowego dodania podcastu do tych dwóch systemów – nie mam w nich żadnych wyświetleń. Całość wyświetleń pochodzi z mojej strony www, na której od dłuższego czasu publikuję przydatne treści. Stąd, jeszcze zanim zaczniesz publikować, pamiętaj, że powinnaś, powinieneś zadbać o zbudowanie twojego wizerunku i wizerunku twojej organizacji w internecie, tak, aby mieć słuchaczy czekających na twój podcast. Ale kwestia promocji i budowania grupy fanów to już temat na kolejny artykuł, a może nawet na dwa artykuły…
W każdym razie zapraszam do słuchania i komentowania odcinków podcastu NGO Stacja.
Projekt pt.: „NGO Stacja” jest autorskim projektem, który uzyskał dofinansowanie z Bielskiego Centrum Przedsiębiorczości w ramach projektu „Śląskie NOWEFIO 2021-2023”. Celem projektu jest rozwój Fundacji Pomyslova.pl i utworzenie przez nią kanałów podcastowego pt.: „NGO Stacja”. Słuchaj naszej audycji we wszystkich aplikacjach podcastowych i na stronie www naszego podcastu.
Źródło: NGO Stacja