Crowdfunding jest metodą realnego pozyskiwania funduszy, które mogą być skutecznie wykorzystane przez organizacje non-profit, a także osoby z własnym biznesem. Warto wiedzieć, jakich błędów nie popełniać.
Mówiąc prościej, crowdfunding opiera się o platformę online, która pozwala osobom, organizacjom i firmom przekazywać darowizny za pomocą jednego kliknięcia myszy. Kiedy kampanie crowdfundingowe są uruchamiane poprawnie, organizacje widzą rezultaty.
Pozyskiwanie funduszy sięga daleko poza szkolne techniki, takie jak rozdawanie ulotek, czy rozwieszanie plakatów. Jednak aby osiągnąć sukces w finansowaniu społecznym trzeba zrobić znacznie więcej niż tylko stworzyć stronę i prosić o pieniądze.
Oto kilka błędnych posunięć, na które organizacje muszą uważać jeśli chcą prowadzić akcję crowdfundingową.
Błąd 1: Niedostateczne informowanie odbiorców
Tworzenie takiej kampanii nie może być prostsze, ale bynajmniej nie jest to akcja typu „zorganizuj i zapomnij”. Organizacje non profit, które utworzyły swoją akcję i oczekują, że cudem zdobędą darczyńców, mogą z góry nastawić się na niepowodzenie i rozczarowanie. Crowdfunding działa bardzo podobnie, jak tradycyjne sieci społecznościowe i wymaga stałego zaangażowania w internecie.
Zacznij reklamowanie kampanii od swoich największych zwolenników długo przed uruchomieniem swojej strony, rozsyłaj maile i zacznij działać w mediach społecznościowych. Chcesz zjednać tę grupę, by propagowała twoje działanie dalej. Dodatkowo, możesz skorzystać z portali takich jak Fundly.com, pozwala on publikować zdjęcia, wideo i inne interaktywne źródła, by pomóc odbiorcom stać się częścią kampanii.
Błąd 2: Brak jasnego celu
Jeśli dasz odbiorcom do zrozumienia, że potrzebujesz pieniędzy, będą niechętni, by zapewnić ci takie fundusze, jakich potrzebujesz. Zamiast tego organizacje non profit powinny wyznaczyć jasny cel finansowy, określone ramy czasowe i odpowiednie narzędzia.
Wiele organizacji non profit, stawiających pierwsze kroki w crowdfundingu, chce zarobić miliony dolarów w kilka dni lub parę godzin. W rzeczywistości to prawdopodobnie się nie zdarzy i spowoduje rozczarowanie dla organizatorów i darczyńców. Zamiast tego, bądź cierpliwy i ustal rozsądny cel do zrealizowania.
Błąd 3: Niewykorzystywanie social mediów do zdobywania wsparcia
Organizacje crowdfundingowe są silnie powiązane z mediami społecznościowymi i niemożliwe jest prowadzenie kampanii bez ich użycia. Udowodniono, że propagowanie akcji na Facebooku zwiększa dotacje o 350 procent. Utwórz plan kampanii w social mediach, który zawiera w sobie regularne interakcje z odbiorcami. Możesz organizować konkursy co godzinę, żeby zachęcić darczyńców do szybkiego działania.
Błąd 4: Nieustalenie grup odbiorców
Darczyńcy dają więcej pieniędzy, gdy mogą wybrać spośród dostępnych sum, zamiast samemu o tym decydować. Dlatego organizacje muszą ostrożnie analizować bazę odbiorców, która będzie łączyła w sobie zarówno jednostki, jak i całe korporacje. Jednakże nie twórz więcej niż sześć grup sponsorów.
Kiedy będziesz ustalał progi, nie zaniedbuj drobnych darczyńców. Nawet jeśli dadzą zaledwie 5 dolarów, mogą mieć tysiące zwolenników na serwisach społecznościowych, których prawdopodobnie zachęcą, aby zrobili to samo. Ostatecznie może być tak, że zbierzesz więcej od nich, niż od wielkich korporacji.
Błąd 5: Szukanie tylko krótkoterminowych darczyńców
Najtrudniej jest zarobić pierwszego dolara, ponieważ nawet jeśli każdy chce ofiarować pieniądze na dobry cel, nie chce być tym pierwszym. Nie ma to wielkiego znaczenia przy prywatnych sponsorach. Problem pojawia się raczej przy długoterminowych zobowiązaniach. Przy uzyskaniu takich ofiarodawców, będzie ci łatwiej zacząć pełną sukcesów kampanię.
Źródło: Technologie.ngo.pl