Typowy użytkownik największej w Polsce, bezpłatnej platformy e-learningowej z ofertą edukacyjną wspierającą działania organizacji pozarządowych? To użytkowniczka, mieszkająca w województwie mazowieckim, być może w Warszawie, ale równie dobrze – w mniejszym mieście lub na wsi. Jeśli nie z Mazowsza, to może ze Śląska, Małopolski lub Lubelszczyzny. Na ogół korzysta z różnych dwóch kursów, na jednym nie poprzestaje.
Każda osoba, zaangażowana w działania organizacji pozarządowych – ale nie tylko – może przeglądać materiały w jedenastu kategoriach tematycznych: fundraising, zarządzanie strategiczne, zarządzanie finansami, zarządzanie zespołem, rozwój osobisty, technologie w NGO, współpraca z otoczeniem, monitoring i ewaluacja, marketing, komunikacji zewnętrzna i promocja, prawo i sprawy formalne…
Najpopularniejsze – fundraising, zarządzanie, umiejętności interpersonalne
Jeśli nie fundraising, to ludzie. W czołówce najpopularniejszych materiałów edukacyjnych (kursów, narzędzi, filmów) są te, dotyczące zarządzania ludźmi, komunikacji, rozwijania umiejętności interpersonalnych. To tematy ważne dla niemal wszystkich, widać to w statystykach.
Coraz więcej osób korzysta też z krótszych form – niekoniecznie wybierają dłuższe kursy, które kompleksowo omawiają wybrane zagadnienia, ale używają interaktywnych narzędzi, odsłuchują „pigułki wiedzy” w postaci plików mp3, oglądają kilkunastominutowe filmy. Na różne tematy.
Jakość i kontrola
– Niezależnie od tego, czy mówimy o kursie online, filmie edukacyjnym czy interaktywnym narzędziu, każdy z tych materiałów trafia do specjalistów od edukacji osób dorosłych, którzy pracują nad nim tak, aby w największym stopniu spełniał swoją rolę – deklaruje Lidia Kuczmierowska. – Dzięki temu mamy gwarancję, że produkty znajdujące się na platformie są nie tylko dobre pod względem merytorycznym, ale i metodycznym.
I przynosi to dobre rezultaty – świadczy o tym nie tylko wzrastająca liczba użytkowników i użytkowniczek, ale i opinie i oceny, jakimi się dzielą – zdecydowana większość ocenianych kursów zdobywa powyżej 4,5 pkt w pięciostopniowej skali, a średnia dla wszystkich materiałów to 4,4!
Wiedza potwierdzana
Spora część materiałów zamieszczonych na platformie to kursy, które kończą się testami sprawdzającymi wiedzę. Ci, którzy opanują materiał na odpowiednim poziomie – uzyskując minimum 60% punktów – mają możliwość wygenerowania i samodzielnego wydrukowania certyfikatu. Do tej pory wygenerowanych zostało około 1500 certyfikatów, które mogą być wykorzystywane „wewnętrznie”, jako świadectwo ukończenia kursu z sukcesem, ale i „zewnętrznie” – do dokumentowania rozwoju, ubiegania się o pracę czy objęcie innego stanowiska lub innych obowiązków.
Najczęściej można spotkać posiadaczy certyfikatów z fundraisingu, marketingu i szeroko rozumianej pracy z ludźmi. Rzadziej z bardziej wyspecjalizowanych zagadnień, takich jak np. „Użycie fotograficznych i graficznych materiałów w promocji”, „Dokumenty wewnętrzne organizacji pozarządowej” czy „Pożyczki w NGO”.
Zdobycie certyfikatu nie jest „formalnością” – spośród osób podchodzących do testów pomyślnie zdaje niespełna połowa. To wyraźny znak, że pytania nie są za łatwe, a certyfikat nie jest po prostu „papierkiem”.
Co dalej?
Źródło: inf. własna