4 etapy przyjemnego i łatwego prowadzenia księgowości w organizacji pozarządowej
Księgowość w małych organizacjach to ciągle temat tabu. Da się złożyć sprawozdanie CIT-8 do urzędu skarbowego nawet prowadząc księgowość w zeszycie w kratkę. Znam kilka organizacji, które tak robiły, a środki zgadzały im się co do grosza („To kwestia zaufania członków do skarbnika. Jeżeli się nie będzie zgadzać stan kasy to będzie naprawdę źle.”).
Znam też kilka dużych organizacji, które prowadzą księgowość komputerową, ale nie zawsze i nie wszystko się im zgadza „co do grosza”. Gdy Śląska Sieć 3 sektora zaczynała działalność, temat księgowości był tym najtrudniejszym. Kto ma to robić? Jak? Za ile? Skąd wziąć na to środki?
Do dzisiaj księgowość jest ciągle ważnym tematem na naszych spotkaniach, ale z naszego doświadczenia wynika, że działając „powoli do przodu” każda organizacja pozarządowa w stanie dać sobie radę z księgowaniem.
Etap 1: Właśnie odebraliście papiery z KRS!
Prowadzenie księgowości we własnym zakresie
Zlecenie prowadzenia księgowości biuru rachunkowemu
Główne plusy
- Brak dodatkowych kosztów;
- Nabywanie wiedzy przez zarząd z zakresu prowadzenia finansów w NGO;
- Duża kontrola zarządu nad finansami.
- Pewność, że wszystko jest robione zgodnie z prawem i w wymaganych prawem terminach;
- Brak konieczności poświęcenia czasu na to przez zarząd.
Główne minusy
- Duża czasochłonność;
- Konieczność doszkolenia się z tego zakresu;
- Konieczność korzystania z profesjonalnych konsultacji i nadzoru księgowego-profesjonalisty.
- Często duży koszt, ponoszony w trybie miesięcznym, co oznacza, że należy płacić nawet, gdy w danym miesiącu nie ma żadnych rachunków i faktur;
- Brak kontroli zarządu nad prawidłowością prowadzenia księgowości (osoby nie mają wiedzy i umiejętności, aby taką kontrolę przeprowadzić).
Śląska Sieć 3 sektora w momencie założenia znajdowała się gdzieś pomiędzy tymi dwoma opcjami. Z jednej strony wiedzieliśmy, że nie chcemy wydawać pieniędzy, których nie mamy, na prowadzenie księgowości, z drugiej baliśmy się tego trudnego tematu. Z pomocą przyszedł nam nasz członek założyciel: Stowarzyszenie Wspierania Organizacji Pozarządowych MOST, który prowadzi również Centrum Organizacji Pozarządowych w Katowicach. Uzyskaliśmy pomoc w zakresie dostępu do pieczątek księgowych (są duże i drogie), pomocy w prawidłowej dekretacji, instruktażu jak wpisywać dokumenty do amerykanki i sprawdzenia czy robimy to prawidłowo.
Pierwszy rok sieciowej księgowości to ok. 15 dokumentów i dwie strony amerykanki oraz ok. 15 godzin poradnictwa ze Strony Stowarzyszenia MOST.
Na tym etapie:
- Musicie mieć opracowane i zatwierdzone przez zarząd dokumenty formalno-prawne (np. polityka rachunkowości);
- Posiadać konto w banku i mieć osobę wyznaczoną za zarządzanie środkami znajdującymi się w kasie;
- Mieć pomysł na księgowość.
Zainteresowani? Już za tydzień opublikujemy kolejną część artykułu przygotowanego w ramach projektu "Profesjonalnie w Sieci", który uzyskał dofinansowanie w ramach Programu FIO Śląskie Lokalnie. Celem projektu jest profesjonalizacja usług Sieci dzięki zakupowi programu księgowego oraz 21 leżaków, maszyny do robienia przypinek i aparatu instax do wypożyczania.
Źródło: Śląska Sieć 3 sektora