"Wiedza kulturowa i kompetencje językowe jako zasoby do rozwoju kompetencji XXI wieku"
Do głównych celów projektu należy ulepszanie kompetencji i umiejętności kluczowych dla XXI wieku (takich jak praca zespołowa, umiejętność obsługi komputera, umiejętność krytycznego myślenia, czy wyszukiwania informacji), promowanie idei uczenia się przez całe życie, czy polepszanie kompetencji językowych przy jednoczesnym promowaniu świadomości międzykulturowej.
Projekt jest podzielony na trzy fazy. Od października 2018 do sierpnia 2019 roku wszystkie zespoły realizowały fazę pierwszą (O1), której celem było utworzenie kursu języka angielskiego. Kurs wyróżnia się tym, że jest oparty na metodzie CLIL (ang. Content and Language Integrated Learning, zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe), która stawia na naukę języka angielskiego w sposób wręcz „przypadkowy”, podczas uczenia się o innych przedmiotach. W przypadku naszych kursów jest to dziedzictwo kulturowe niematerialne, a więc na przykład: praktyki, wiedza przekazywana z pokolenia na pokolenie, tradycyjne umiejętności, ale też tradycje językowe, czy przestrzenie kultury.
Na liście UNESCO dziedzictwa niematerialnego kulturowego Chorwacji znajdują się: dieta śródziemnomorska, tradycyjny wyrób pierników w Chorwacji Północnej, czy śpiewy Klapa.
Na liście UNESCO dziedzictwa niematerialnego kulturowego Polski znajduje się niestety tylko jeden wpis: wystawa szopek w Krakowie. Na szczęście, nie oznacza to, że Polska nie posiada bogatego dziedzictwa! Nie zostało ono po prostu jeszcze ujęte na liście.
Każdy z krajów stworzył na platformie Moodle swój własny moduł w języku angielskim składający się z trzech submodułów. Każdy submoduł przedstawia inny aspekt kulturowy danego kraju, jednocześnie rozwijając kompetencje XXI wieku oraz kompetencje językowe uczestników kursu. Wszystkie zadania są wkomponowane w szerszą historię, jak na przykład odwiedziny dziadka u rodziny za granicą, historia kukiełki, czy przygody dwóch kuzynów. Zadania można wykonywać zarówno grupowo, w klasie, jak i online. Wśród typów zadań można odnaleźć nie tylko klasyczne ćwiczenia gramatyczne, czytanie ze zrozumieniem, czy słuchanie ze zrozumieniem, ale także studia przypadków, prace grupowe, wizualizacje, dyskusje, czy liczne gry.
Kursy przeszły już pilotaż na specjalnie dobranych grupach studentów oraz specjalistów. Po zakończeniu prac na platformie elearningowej, kursy zostaną opublikowane i będą dostępne nieodpłatnie dla wszystkich zainteresowanych użytkowników.