18 grudnia Międzynarodowy Dzień Migrantów – wsłuchajmy się w głos migrantów i migrantek, aby zobaczyć świat ich oczami
W Międzynarodowy Dzień Migrantów w Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) szczególnie chcemy podkreślić konieczność ochrony praw migrantów i migrantek, potrzebę budowania otwartego społeczeństwa i docenienia możliwości migracji i wkładu migrantów w budowanie społeczności na całym świecie.
W ten dzień zachęcamy szkoły, media, liderów opinii i każdego do poświęcenia czasu na wysłuchanie historii migrantów i migrantek, którymi dzielimy się w ramach kampanii „Ponad granicami”. W ten sposób okazujemy wsparcie, zrozumienie oraz budujemy empatię i solidarność – wartości, na których zbudowana jest Unia Europejska, tak ważne podczas pandemii i w kontekście sytuacji na granicy polsko-białoruskiej.
Organizacja Narodów Zjednoczonych tegorocznym hasłem Międzynarodowego Dnia Migranta ogłosiła „Wykorzystajmy potencjał mobilności człowieka” (ang. harnessing the potential of human mobility). A ten zachodzący na globalną skalę – jak podaje Międzynarodowa Organizacja do Spraw Migracji (IOM) ponad 281 milionów ludzi żyje aktualnie w innym kraju niż ich kraj urodzenia – stawia przed nami zarówno wyzwania, jak i szanse. Eksperci i ekspertki Centrum Edukacji Obywatelskiej apelują: aby rozumieć procesy takie jak migracje i potrafić wyobrażać sobie nowy, sprawiedliwszy świat, musimy rozmawiać i słuchać się nawzajem.
Indywidualne historie pomagają zrozumieć globalne procesy
– Nie musimy wszyscy się zgadzać. Nie musimy mieć takiego samego stanowiska w danej sprawie, ale szkoła powinna być takim miejscem, gdzie jesteśmy w stanie porozmawiać na każdy temat. Także na taki kontrowersyjny, także na taki, który budzi emocje, jak migracje – mówi szefowa Działu Edukacji Globalnej i Ekologicznej i członkini zarządu CEO, Elżbieta Krawczyk, w filmie „Globalna szkoła. Razem o migracjach”.
Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) od 2015 roku pomaga nauczycielom i nauczycielkom poruszać w szkole temat migracji i poznawać migracyjne opowieści. Indywidualne historie, wymiana doświadczeń, rozmowa oparta na szacunku i słuchanie siebie nawzajem są kluczem do budowania bardziej otwartego i wrażliwego społeczeństwa.
CEO nie działa jednak w tym zakresie samo. Od ponad dwóch lat zbiera historie migracyjne oraz fakty o migracjach, prowadzi kampanię nt. migracji, wspiera szkoły i tworzy materiały edukacyjne w partnerstwie z pięcioma innymi krajami Unii Europejskiej w ramach programu „I am European: Historie i fakty o migracjach na XXI wiek”.
O bieżących wydarzeniach i migracjach w szkole
Konieczność dobrej rozmowy i solidarności widoczna jest szczególnie dzisiaj, gdy migranci i migrantki na wschodniej granicy Polski tracą życie, a zdarzenia te wywołują duże emocje, skrajne opinie i dzielą społeczeństwo.
Jak pokazuje badanie „Raport końcowy z badania ilościowego i jakościowego mającego na celu analizę i ocenę postaw młodzieży szkolnej wobec zagadnień współczesnych migracji i zmiany klimatu”, przeprowadzone na zlecenie CEO w 2020 roku, podejmowanie rozmów na temat kryzysu polityk migracyjnych zadeklarowało tylko 26 proc. wśród badanych osób (osoby w wieku 13-35 lat). Blisko 41 proc. osób deklaruje obawę związaną z niebezpieczeństwem i terroryzmem ze strony migrantów i migrantek. Tylko 38 proc. uczniów miało szansę zdobyć informacje o migracji i uchodźstwie w swojej szkole. Z kolei 45 proc. młodych Polaków spotyka w swoich szkołach uczniów–cudzoziemców.
Centrum Edukacji Obywatelskiej wspiera nauczycielki i nauczycielki w mądrej rozmowie w szkole z uczniami i uczennicami przez dedykowane materiały przygotowane przez specjalistów, jak publikacja „8 potrzeb – jak przygotować się do rozmowy w klasie o uchodźstwie i migracjach?”.
Lekcje empatii
Jak podaje Międzynarodowa Organizacja do Spraw Migracji (IOM) ponad 281 milionów ludzi żyje aktualnie w innym kraju niż ich kraj urodzenia. Nasz świat zmienia się na wielu płaszczyznach – staje się szybszy, bardziej zglobalizowany, jesteśmy bardziej mobilni.
Olbrzymia zmiana zaszła także od początku pandemii COVID-19. Zostaliśmy zamknięci w domach, zamknięto granice, oddaliliśmy się od siebie fizycznie i – ze strachu przed wirusem – także mentalnie. Pandemia sprawiła, że wszyscy musieliśmy zmierzyć się z różnymi problemami. Niektórzy zostali jednak narażeni bardziej niż inni.
– Jak wielu żyjących na marginesie społeczeństwa, migranci są nieproporcjonalnie dotknięci przez COVID-19 poprzez utratę pracy, eksmisje i dyskryminację. Miliony migrantów są unieruchomieni. Często bez dochodów lub schronienia, (…) stoją w obliczu zwiększonego ryzyka handlu ludźmi i wyzysku. Pandemia nie może być wykorzystywana jako wymówka do wycofania zobowiązań do promowania i ochrony praw migrantów niezależnie od ich statusu prawnego – czytamy na stronie Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Szczególny czas pandemii i wydarzenia na granicy polsko-białoruskiej wymagają od nas wszystkich solidarności i empatii, aby potrafić zobaczyć problemy innych. Dlatego zachęcamy szkoły i wszystkich członków społeczności do dania sobie szansy na dobrą rozmowę i dokładamy naszą część do budowania obywatelskiego, odpowiedzialnego społeczeństwa.
Więcej informacji nt. naszych działań na: https://globalna.ceo.org.pl/tematy/migracje/
oraz na Instagramie i TikToku kampanii „Ponad granicami”: @ponadgranicami.
Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej