Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
…w ramach programu Podziel się Posiłkiem został wydany 19 czerwca 2013 r. w Fundacji Pomocy Rodzinie Gwiazdeczka na warszawskim Grochowie. Uroczystości towarzyszyła prezentacja raportu o niedożywieniu dzieci. Badania prowadzone od 2009 r. wskazują, że liczba niedożywionych uczniów szkół podstawowych spada. Jest ich teraz 162 tysiące.
10 lat oswajania problemu
Podziel się Posiłkiem obchodzi w tym roku 10-lecie. Kiedy startował nie była znana skala zjawiska. Dziś wiemy znacznie więcej o problemie niedożywienia. Co cieszy - wiemy, że maleje. Jak stwierdził Przemek Pohrybieniuk z Fundacji Danone, problem się nie skończył, ale coś udało się zrobić. Poza milionami wydanych posiłków liczy się również oswojenie problemu. Niedożywienie było zjawiskiem wstydliwym, skrywanym. Dzięki Danone i medialnemu wsparciu Fundacji Polsat wzrosła świadomość Polaków. To pomaga nie tylko skutecznie docierać do potrzebujących, ale również uzyskiwać większe środki.
Sieć współpracy
Podziel się Posiłkiem to w tej chwili oznaczone talerzykiem produkty (część zysków ze sprzedaży przekazywana jest na posiłki dla dzieci), ogólnopolskie zbiórki żywności, program grantowy i coroczne koncerty gwiazd. Przy programie z Danone współpracuje Fundacja i Telewizja Polsat, Federacja Polskich Banków Żywności, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce. Wsparcie w postaci posiłków trafia do dzieci za pośrednictwem organizacji pozarządowych i szkół. Marek Borowski, Prezes Zarządy Federacji Polskich Banków Żywności zwrócił uwagę, że działania w ramach Podziel się Posiłkiem zaowocowały powstaniem wielu inicjatyw, które żyją teraz własnym życiem. Tendencje takie stara się pogłębić Program Grantowy Danone – „Masz pomysł? Podziel się Posiłkiem!”. Granty przekazywane są na projekty łączące dożywianie dzieci z ich edukacją prozdrowotną i ekologiczną. W tym roku wnioski do programu można składać do 22 lipca.
Problem dotyczący prawie co dziesiątego ucznia
162 tys. dzieci w Polsce jest niedożywionych lub wymaga dożywiania. To wynik badania przeprowadzonego dla Danone i Banków Żywności przez firmę Millward Brown. Badanie odbyło się po raz trzeci i pokazuje tendencję - skala niedożywienia spada. W 2009 r. mieliśmy ponad 228 tys. niedożywionych uczniów, dwa lata później 219 tys. - obecnie (w 2013 r.) jest ich 168 tys. (7,4 proc. uczniów). Ankieterzy dotarli do 600 wychowawców w 300 szkołach podstawowych. Pozytywnym zjawiskiem jest zmiana podejścia samych szkół do problemu głodnych dzieci. Placówki coraz lepiej dostrzegają zjawisko i są coraz aktywniejsze w jego zwalczaniu (aktywnych jest blisko 80 proc. placówek).
Badania ujawniły, że niedożywienie ma największy wpływ na wyniki w nauce (stwierdziło to 63 proc. nauczycieli). Powoduje też kłopoty w relacjach z rówieśnikami (opinia 23 proc. nauczycieli). Mimo podejmowanych działań nadal do ok. 36 tys. uczniów wymagających wsparcia w zakresie dożywiania pomoc nie dociera lub jest niewystarczająca.
Niedożywione - nie głodujące
Niedożywienie to złożony problem. Może być spowodowane brakiem wystarczającej ilości pokarmu, jak i dostarczaniem pokarmu ubogiego w wartości odżywcze. Pytani nauczyciele ostrożnie kwalifikują dzieci jako ”niedożywione”, z niedowagą czy głodujące. Częściej definiują ich sytuację jako „wymagające dożywiania”. Kuba Andruszewski, przedstawiający wyniki badań podkreślił, że opisując zjawisko, nie możemy mówić o dzieciach głodujących. Badania nie koncentrowały się na powodach niedożywienia – organizatorzy nie przedstawili tu więc twardych danych. Należy jednak zauważyć, że niedożywienie nie zawsze jest związane z ubóstwem. Zła sytuacja może być również wynikiem nonszalancji, niewiedzy rodziców czy złej opieki, uzupełniał Kuba Andruszewski.
Podziel się Posiłkiem obchodzi w tym roku 10-lecie. Kiedy startował nie była znana skala zjawiska. Dziś wiemy znacznie więcej o problemie niedożywienia. Co cieszy - wiemy, że maleje. Jak stwierdził Przemek Pohrybieniuk z Fundacji Danone, problem się nie skończył, ale coś udało się zrobić. Poza milionami wydanych posiłków liczy się również oswojenie problemu. Niedożywienie było zjawiskiem wstydliwym, skrywanym. Dzięki Danone i medialnemu wsparciu Fundacji Polsat wzrosła świadomość Polaków. To pomaga nie tylko skutecznie docierać do potrzebujących, ale również uzyskiwać większe środki.
Sieć współpracy
Podziel się Posiłkiem to w tej chwili oznaczone talerzykiem produkty (część zysków ze sprzedaży przekazywana jest na posiłki dla dzieci), ogólnopolskie zbiórki żywności, program grantowy i coroczne koncerty gwiazd. Przy programie z Danone współpracuje Fundacja i Telewizja Polsat, Federacja Polskich Banków Żywności, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce. Wsparcie w postaci posiłków trafia do dzieci za pośrednictwem organizacji pozarządowych i szkół. Marek Borowski, Prezes Zarządy Federacji Polskich Banków Żywności zwrócił uwagę, że działania w ramach Podziel się Posiłkiem zaowocowały powstaniem wielu inicjatyw, które żyją teraz własnym życiem. Tendencje takie stara się pogłębić Program Grantowy Danone – „Masz pomysł? Podziel się Posiłkiem!”. Granty przekazywane są na projekty łączące dożywianie dzieci z ich edukacją prozdrowotną i ekologiczną. W tym roku wnioski do programu można składać do 22 lipca.
Problem dotyczący prawie co dziesiątego ucznia
162 tys. dzieci w Polsce jest niedożywionych lub wymaga dożywiania. To wynik badania przeprowadzonego dla Danone i Banków Żywności przez firmę Millward Brown. Badanie odbyło się po raz trzeci i pokazuje tendencję - skala niedożywienia spada. W 2009 r. mieliśmy ponad 228 tys. niedożywionych uczniów, dwa lata później 219 tys. - obecnie (w 2013 r.) jest ich 168 tys. (7,4 proc. uczniów). Ankieterzy dotarli do 600 wychowawców w 300 szkołach podstawowych. Pozytywnym zjawiskiem jest zmiana podejścia samych szkół do problemu głodnych dzieci. Placówki coraz lepiej dostrzegają zjawisko i są coraz aktywniejsze w jego zwalczaniu (aktywnych jest blisko 80 proc. placówek).
Badania ujawniły, że niedożywienie ma największy wpływ na wyniki w nauce (stwierdziło to 63 proc. nauczycieli). Powoduje też kłopoty w relacjach z rówieśnikami (opinia 23 proc. nauczycieli). Mimo podejmowanych działań nadal do ok. 36 tys. uczniów wymagających wsparcia w zakresie dożywiania pomoc nie dociera lub jest niewystarczająca.
Niedożywione - nie głodujące
Niedożywienie to złożony problem. Może być spowodowane brakiem wystarczającej ilości pokarmu, jak i dostarczaniem pokarmu ubogiego w wartości odżywcze. Pytani nauczyciele ostrożnie kwalifikują dzieci jako ”niedożywione”, z niedowagą czy głodujące. Częściej definiują ich sytuację jako „wymagające dożywiania”. Kuba Andruszewski, przedstawiający wyniki badań podkreślił, że opisując zjawisko, nie możemy mówić o dzieciach głodujących. Badania nie koncentrowały się na powodach niedożywienia – organizatorzy nie przedstawili tu więc twardych danych. Należy jednak zauważyć, że niedożywienie nie zawsze jest związane z ubóstwem. Zła sytuacja może być również wynikiem nonszalancji, niewiedzy rodziców czy złej opieki, uzupełniał Kuba Andruszewski.
Źródło: inf. własna (ngo.pl)
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.