6 listopada 2008 rozpoczął działanie pierwszy, ogólnopolski i bezpłatny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 – uruchomiony przy wsparciu sieci Plus.
- Telefon zaufania 116 111 okazał się bardzo
potrzebny. Dzieci i młodzież chętnie korzystają z tej metody
profesjonalnego i anonimowego wsparcia w trudnych dla nich
sytuacjach. Często skarżą się, że mają kłopot z otrzymaniem
odpowiedniej pomocy w swoim otoczeniu. Do nas wystarczy zadzwonić i
wspólnie z konsultantem poszukać rozwiązania problemu –
powiedziała Lucyna Kicińska, koordynator Telefonu Zaufania dla
Dzieci i Młodzieży 116 111.
Najwięcej rozmów (42%) dotyczyło trudności w relacjach
interpersonalnych: kontaktach z rówieśnikami (brak akceptacji w
grupie), partnerami (nieszczęśliwa miłość, rozstania), rodzeństwem
i rodzicami (problemy w komunikacji). Jedna piąta dzwoniących
zgłaszała problem fizycznej lub psychicznej przemocy. Dzwonią
zarówno ofiary przemocy, świadkowie, jak również jej sprawcy. 15%
rozmów dotyczyło spraw związanych z rodziną dziecka – zaniedbania,
rozwodu rodziców, śmierci bliskiej osoby, kłótni. 7% dzwoniących
potrzebowało pomocy w walce z uzależnieniami – od narkotyków,
alkoholu i nikotyny. Niektóre dzieci szukały wsparcia u
konsultantów, nie radząc sobie z własnymi uczuciami i emocjami
(9%). Dzwoniący prosili również o porady dotyczące własnej
seksualności (7%).
- Młodzież tak często szuka pomocy w przypadku trudności
związanych z relacjami, ponieważ są to problemy ściśle związane z
okresem dojrzewania. Wtedy zaczynają intensywnie rozwijać się
kontakty z innymi i pojawiają się kłopoty dotyczące miłości,
przyjaźni, akceptacji – skomentował statystyki rozmów
konsultant Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111. –
Telefonują głównie osoby w wieku od 12 do 18 lat, ponieważ
właśnie ta grupa wiekowa jest najbardziej świadoma swoich problemów
i potrafi sięgać po pomoc na zewnątrz, a dodatkowo – ma bardzo
łatwy dostęp do Internetu i telefonów komórkowych – dodaje
konsultant.
Już wkrótce do szkół w całej Polsce trafią pakiety edukacyjne
z informacjami i materiałami promocyjnymi Telefonu 116 111.
Oprócz plakatów, ulotek i gadżetów znajdą się w nich scenariusze
zajęć na temat telefonu zaufania – do wykorzystania przez
nauczycieli podczas prowadzenia godzin wychowawczych.
Projekt prowadzony jest przez Fundację Dzieci Niczyje we
współpracy z firmą Polkomtel SA, operatorem sieci Plus, która jest
Głównym Sponsorem i Partnerem Technologicznym Telefonu.
Grupa numerów 116 (tj. 116 000 - numer interwencyjny w sprawie
zaginionych dzieci, 116 111 - telefon zaufania dla dzieci i
młodzieży, 116 123 - telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosłych)
- to grupa ogólnoeuropejskich bezpłatnych linii telefonicznych o
charakterze społecznym stworzonych z inicjatywy Komisji
Europejskiej. Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży116 111
to pierwsza linia z tej grupy uruchomiona w Polsce.
Numer został przydzielony w 14 krajach UE. Polska jest piątym
krajem członkowskim, w którym pod numerem 116 111 działa
telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Linia uruchomiona została
do tej pory w Czechach, Rumunii, na Słowacji, i na Węgrzech.